Man telefoneert voor gebouw

Behoorlijk bestuur

‘Goed besturen’, oftwel Corporate governance, omvat een reeks regels die de verdeling van de rechten en plichten tussen de verschillende deelnemers in de onderneming definieert. Dit zijn de raad van bestuur, managers, aandeelhouders andere beheerders. Goed besturen stipuleert de regels en procedures voor de besluitvorming binnen de onderneming. Transparantie en verantwoording zijn de rode draad.

Goed besturen is met andere woorden gericht op het organiseren van de machtsverhoudingen binnen een onderneming zodat aan elke belanghebbende een optimaal rendement wordt geboden, zonder daarbij andere belanghebbenden van de onderneming te benadelen. Responsabilisering, objectivering van de besluitvorming en meer transparantie zijn de sleutelwoorden.

Heel wat maatregelen in het kader van corporate governance vertrekken vanuit de bestuursstructuur van grote en zelfs beursgenoteerde ondernemingen. Goed bestuur is echter niet alleen een zaak van grote, beursgenoteerde ondernemingen, maar belangt ook niet-beursgenoteerde ondernemingen, en in het bijzonder KMO's, aan. Deugdelijk bestuur in een niet-beursgenoteerde onderneming betekent vooral dat de onderneming:

  • Steunt op een visie en een missie, die geëxpliciteerd worden
  • Een oordeelkundig beroep doet op externen
  • Tijdig structuren instelt, inzonderheid een actieve raad van bestuur
  • Een performant (senior) management heeft
  • Kan steunen op betrokken aandeelhouders
  • Kan bogen op een naadloze samenwerking en wisselwerking tussen de raad van bestuur, het management en de aandeelhouders

In de 'Roadmap' van UNIZO (een doe-actieplan om duurzaamheid in KMO's te verankeren) vind je het voorbeeld van KMO Van Roey als "transparante IT-onderneming".

Goed bestuur kan voor de onderneming heel wat positieve gevolgen met zich meebrengen:

  • Een versterkt vertrouwen bij alle stakeholders van de onderneming
  • Een positiever en professioneler imago bij alle stakeholders
  • Betere interne relaties met personeel en aandeelhouders
  • Grotere aantrekkingskracht op externe relaties, zijnde klanten, leveranciers, financiers en potentiële aandeelhouders en werknemers
  • Verminderd risico op negatieve publicititeit
  • Continuïteit van de onderneming versterken
  • Betere financiële prestatie / verhoogde rentabiliteit van de onderneming
  • Dynamisering van het bestuur van de onderneming en positieve beïnvloeding van de bedrijfsresultaten
  • Het bevordert de continuïteit en duurzame ontwikkeling van een onderneming
  • Het zorgt voor een effectiever crisismanagement

De wanpraktijken bij een aantal ondernemingen inzake corporate governance bewijzen het omgekeerde effect bij het niet naleven van de principes van deugdelijk bestuur. Een gebrekkige corporate governance kan leiden tot aanzienlijke negatieve gevolgen, zoals een beschadigd imago, een verlies van de aandeelhouderswaarde, en wantrouwen bij alle stakeholders.

Bronnen:
- Belgische Corporate Governance Code (Code Lippens) (p. 7)
- Code Buysse. Corporate governance aanbevelingen voor niet-beursgenoteerde ondernemingen (p. 6)
- Corporate governance in de KMO (p. 17)
- Roadmap UNIZO - Goed bestuur

Nieuws van 28 januari 2015

Volgens de Edelman Trust Barometer bereikte het vertrouwen in instellingen het dieptepunt van de grote recessie in 2009. In twee derde van de onderzochte landen, waaronder de VS, het VK, Duitsland en Japan, duikt bij de algemene bevolking het vertrouwen in de overheid, het bedrijfsleven, de media en NGO’s onder de vijftig procent.
 

Allanta vzw

Allanta ontwikkelde zich van een toonaangevende business partner voor de automobielsector, de voedingssector en de medical devices sector tot...

Expertise: 

Bij Allanta kan u terecht voor praktijkgerichte opleidingen en consultancy omtrent onder meer...

Amelior

Bij Amelior vindt u training, advies en begeleiding voor excellent management. Basisconcept in de filosofie van onze aanpak is 'Sustainable...

Expertise: 

Vanuit onze expertise op vlak van Kwaliteit, Veiligheid, Milieu en People management helpen wij...

skyscrapers
Nieuws van 30 januari 2017

Het Nationaal Contactpunt voor de OESO-richtlijnen bracht recent een anticorruptiegids uit voor Belgische ondernemingen die actief zijn in het buitenland.

De gids moet deze ondernemingen sensibiliseren. Het bevat waarschuwingen voor de talrijke risico’s en de gevolgen van corruptie in de internationale goederen- en dienstenmarkt.

Terug naar boven