Betrokken bij de buurt
Bedrijven worden wel vaker in verband gebracht met pijnpunten als bijvoorbeeld lawaai- en geurhinder of mobiliteitsproblemen. Een bedrijf heeft veel invloed, meer zelfs dan een doorsnee gezin en kan die positief, negatief of neutraal inzetten voor de buurt.
Als ondernemer weet u dat uw bedrijf gebaat is bij een gezonde (sociale) omgeving. Vrijwillig investeren van expertise, menskracht, faciliteiten en netwerken in de (lokale) samenleving kan dan ook voor meer draagvlak zorgen voor uw bedrijf.
Als een bedrijf actief meewerkt aan de (her)waardering van een buurt, heeft het verschillende mogelijkheden om dat te doen. Het bedrijf kan een dialoog uitbouwen tussen de buurtbewoners en bedrijfsmedewerkers, al of niet rond specifieke thema’s (pijnpunten voor de buurt) of een algemene kennismaking/bedrijfsvoorstelling organiseren.
Buurtorganisaties kunnen hierin een sensibiliserende rol spelen. Samenwerkingsverbanden met scholen in de omgeving, voor stageplaatsen en personeelsleden, zijn ook mogelijk. Het bedrijf kan personeelsleden ook stimuleren om in de buurt van het bedrijf te consumeren.
Op deze wijze wordt de drempel tussen bedrijf en buurt verlaagd. Dat is een win- winsituatie voor beide.
Als bedrijf zoekt u best als eerste contact met de spelers in de omgeving van het bedrijf. Een kleine test maakt snel duidelijk of uw bedrijf meer aandacht aan de buurt kan besteden:
- Informeert u de buurt soms over uw activiteiten, investeringen en plannen?
- Is er een contactpersoon voor de buurt?
- Weet u wat de buurt denkt of verwacht van uw bedrijf?
- Ontvangt u soms klachten van bewoners?
- Heeft u al meegewerkt met organisaties in de buurt?
Als u op drie van de vijf vragen neen antwoordt, dan is het tijd voor actie!
Bronnen - Links
Meer over Maatschappij en buurtGerelateerde inhoud
-
De multigenerationele wooncoöperatie Stroom droomt van sociaal en duurzaam wonen in Amsterdam. Het project mikt vooral op woningen voor middenklassers en sociale huurders. Door de wooncrisis in de stad vallen die groepen nu vaak uit de boot.
-
Hoe ziet de toekomst van de cultuursector er volgens jou uit? OP/TIL vroeg me een visie uit te schrijven over waar natuur en cultuur elkaar ontmoeten.
-
Wij werken op verschillende niveaus om de transitie naar een duurzame economie en samenleving te
Expertise Circulaire Economie; Biodiversiteit; Sociale en duurzame ondernemingen; Onderwijs; Good Governance; -
Warm van de bakker, vers van de slager en binnenkort rechtstreeks van de boer? Als het aan VIL, Boerenbond en Steunpunt Korte Keten ligt wel. Daarom willen ze de logistiek van de korte keten professionaliseren en optimaliseren.
-
Vluchten over de hele wereld, fans die collectief met de auto afzakken naar het stadium … Voetbal heeft niet meteen de meest duurzame reputatie. Al kan het ook anders. Dat wil Union Sint-Gillis bewijzen, die recent het B Corp-certificaat mocht ontvangen.
-
In een opmerkelijke blijk van eensgezindheid hebben 32 invloedrijke bedrijven, allen lid van de Belgian Alliance for Climate Action (BACA), een open brief ondertekend waarin ze beleidsmakers aansporen tot een doortastend en ambitieus klimaatbeleid.