Duurzame keten
Bij aankoopbeslissingen let u meestal op de prijs, de kwaliteit en de levertijd van een product. Als mvo-bewust bedrijf let u ook op sociale en milieu- aspecten. Overleg en samenwerking met leveranciers leiden tot procesverbetering en een transparanter, efficiënter en gunstiger aankoopbeleid en kan u een positief effect genereren op het gedrag van uw toeleveranciers, bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsomstandigheden, rechten van werknemers en het milieu.
Ketens
Productie- en handelsketens worden steeds complexer; vaak gaat de keten terug tot in het buitenland. Producten of delen van een product zijn niet zelden in een ander land geproduceerd. De verantwoordelijkheid van de aankoper begint niet bij de grens. Hoewel de aankoopprijs vaak lager is dan de producten die in westerse landen zijn geproduceerd, hangt ook daar natuurlijk een prijskaartje aan vast.
Weten waar grondstoffen vandaan komen, welke (verpakkings-)materialen er worden gebruikt, wat er speelt bij toeleveranciers en door wie producten vervaardigd worden is belangrijk. Arbeidsomstandigheden en milieu-issues bij buitenlandse toeleveranciers hebben uiteindelijk ook invloed op de duurzaamheid van een in België gevestigd bedrijf.
Kansen door duurzaam ketenbeheer
Welke kansen brengt maatschappelijk verantwoord inkopen?
- Steeds meer afnemers vragen om duurzame producten. Dat creëert nieuwe afzetmarkten.
- Wanneer milieu- en arbeidsomstandigheden aan het begin van de keten beter geregeld zijn, vergroot dat de arbeidsproductiviteit, de kwaliteit van uw producten en de leveringszekerheid.
- Hoe minder het aantal schakels in uw keten, hoe sterker uw controle.
- Milieubesparende maatregelen besparen ook vaak kosten.
- Rekening houden met de verkoopsverpakking, verzamelverpakking, retourverpakking, transportverpakking etc. voorkomt niet alleen vervuiling maar draagt bij tot de duurzaamheid en de circulariteit van het product.
- Wanneer u op de hoogte bent van, of in elk geval voorbereid op mogelijke problemen in de keten kunt u werken aan de oplossing. Hierdoor bent u minder kwetsbaar voor kritische vragen van maatschappelijke organisaties en de media.
- Uw (marketing)verhaal is geloofwaardiger wanneer u transparant bent over de herkomst van uw producten. Het draagt bij aan een goede reputatie.
Risico's
Wat zijn de risico's wanneer u geen ketenverantwoordelijkheid neemt?
- Afnemers willen steeds vaker antwoord op vragen over duurzaamheid. Heeft u deze antwoorden niet, dan loopt u het risico deze afnemers als klant te verliezen.
- De Vlaamse overheid koopt steeds duurzamer in. U loopt dus kans de overheid als klant te verliezen.
- Als ngo's en de media misstanden aantreffen, kan uw reputatie een flinke deuk oplopen.
Lees meer over de internationale aspecten van ondernemen.
Meer over TrendwatchingGerelateerde inhoud
-
-
Due diligence of zorgplicht principes zijn een belangrijke rode draad doorheen nationaal, Europees en internationaal beleid. In deze video overlopen we de belangrijke concepten die meespelen in zorgplicht richtlijnen en in het bijzonder de 'Corporate Sustainability Due Diligence Directive’ of CS3D.
-
Op welke manier zullen kmo’s de impact van de Europese zorgplicht richtlijn voelen? Hoe kunnen ze zich voorbereiden? Boris Verbrugge, onderzoeker aan het HIVA - Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving van de KU Leuven, geeft duiding.
-
Fast fashion brengt hoge milieukosten met zich mee. Nochtans zijn consumenten steeds meer milieubewust en onderzoeken tonen dat ze bereid zijn meer te betalen voor duurzame producten. Maar hoe weten ze welke merken écht duurzaam zijn?
Night Café -
Eva Smets, Directeur van Oxfam België, over ongelijkheid, tweelingcrisissen, de donuteconomie en klimaatrechtvaardigheid.
Lannoo Campus -
De Europese instellingen hebben een overeenkomst bereikt over het voorstel om producten gemaakt met dwangarbeid te weren van de Europese markt. Ondertussen lanceren Belgische onderhandelaars een compromistekst om de Due Diligence richtlijn te redden.
Night Café