Eerlijke concurrentie
Ruimte laten voor eerlijke concurrentie is eigen aan maatschappelijke verantwoordelijkeheid. Klanten moeten kunnen kiezen tussen verschillende aanbieders van producten en diensten voor een goede marktwerking. Vraag en aanbod raken zo beter afgestemd en bedrijven worden uitgedaagd om eerlijke prijs-kwaliteit verhouding aan te bieden.
Eerlijke en brede concurrentie stimuleert innovatie en doelmatigheid, verlaagt de kosten van producten en diensten, zorgt ervoor dat alle organisaties gelijke kansen hebben, moedigt het ontwikkelen van nieuwe of verbeterde producten of processen aan, en op lange termijn vergroot het de economische groei en verhoogt het de levensstandaard.
Anti-concurrentiegedrag kan de reputatie van een organisatie bij haar stakeholders beschadigen en kan juridische problemen veroorzaken. Als organisaties weigeren zich in te laten met anti-concurrentiegedrag helpen zij een klimaat te scheppen waarin dergelijk gedrag niet wordt getolereerd, en daar heeft iedereen voordeel bij.
Er zijn vele vormen van anti-concurrentiegedrag. Enkele voorbeelden hiervan zijn: prijsafspraken, waarbij partijen samenspannen om hetzelfde product of dezelfde dienst tegen dezelfde prijs te verkopen, knoeien met een offerte, waarbij partijen samenspannen om een concurrerende offerte te manipuleren, en afbraakprijzen, waarbij een product of dienst wordt verkocht tegen een zeer lage prijs met de bedoeling om concurrenten uit de markt te verdrijven en om concurrenten oneerlijke sancties op te leggen.
Bij mededinging spreken bedrijven af dat zij niet met elkaar concurreren, wat invloed heeft op de prijs, kwaliteit en het aanbod van producten. Bedrijven voelen dan geen druk van concurrenten en kunnen de prijs erg hoog houden. Bovendien hoeven zij zich niet meer te onderscheiden met het aanbod en de kwaliteit van hun producten. Dit is niet alleen ongunstig voor de concurrentie, maar ook voor de consument en de economische groei.
Meer over ZakendoenGerelateerde inhoud
-
Koemelk, sojamelk en rijstmelk zijn vrijgesteld van accijnzen, terwijl producenten van andere plantaardige alternatieven zoals havermelk en amandelmelkwel belastingen moeten betalen. Oneerlijke concurrentie, vinden producenten Tiptoh en Danone (Alpro).
-
Verlening van diensten met name op het gebied van lassen, leidingwerk, elektriciteit, metaalbewer
-
verlening van advies over handelen en dagelijkse activiteiten zelfzorg
Expertise Zwemmen en ergotherapie -
SURA Impact is expert in duurzame subsidies, circulaire businessmodellen en non-financial reporti
Expertise SURA IMPACT is expert in duurzame subsidies, circualire businessmodellen en non-financial reporting. -
ik ben een nieuw bedrijf uit geel
-
Wij ondersteunen KMO's bij de transitie naar duurzaam ondernemen zodat ze enerzijds hun kern
Expertise Dankzij een complementair team hebben we voornamelijk expertise op vlak van ESG: strategie, Co2 bere