Stapel duurzaamheidsverslagen

Duurzaamheids­verslaggeving

Wat is het MVO-verhaal van uw bedrijf? Wat kwam er terecht van uw plannen om energie te besparen of het ziekteverzuim terug te dringen? Zit u op de goede weg, of waren er tegenvallers? Wees er transparant en eerlijk over. Bijvoorbeeld in de vorm van een duurzaamheidsverslag. Voor optimaal bereik combineert u het duurzaamheidsverslag best met andere communicatiemiddelen.

Global Reporting Initiative

Het Global Reporting Initiative (GRI) produceert ‘s werelds meest volledige Sustainability Reporting Framework, om zo meer transparantie van organisaties te bewerkstelligen. Het Framework is een algemeen aanvaard systeem voor verslaggeving over de economische, milieugerelateerde en sociale prestaties van een organisatie.

Elke organisatie, ongeacht omvang, sector of locatie, kan het gebruiken - vrijwillig. Indien gewenst, kan hierop een onafhankelijke beoordeling gebeuren (door GRI zelf of externe verificatie).

U kunt uw duurzaamheidsverslag eventueel laten toetsen door een accountant en zijn mee publiceren. U kunt ook stakeholders (medewerkers, klanten, leveranciers, aandeelhouders, ...) naar een reactie vragen en die in het verslag opnemen.

Lees meer 

werkkledij HAVEP
Praktijkvoorbeeld

HAVEP is een producent van werkkleding en beschermende kleding, zoals overalls, werkbroeken, parka’s en softshells. Het familiebedrijf bestaat al sinds 1865 en startte met een spinning-, weef-, verf- en confectieafdeling. Van dag één gaven ze een correct loon aan hun medewerkers....

logo r3.0
Interview

Evolueren naar een andere, meer transparante rapportering van bedrijfsresultaten. Dat is volgens Ralph Thurm van r3.0 dé basis van een groene, inclusieve en open economie.

“We dienen alles in vraag stellen. Enkel zo kunnen we een brug bouwen van een hedendaags businessmodel naar een andere, meer duurzame economie.”

Plopsaland
Praktijkvoorbeeld

De parken van Plopsa zijn aan het verduurzamen. Niet enkel op milieuvlak trouwens. Ook voor het personeel zijn er al tal van initiatieven genomen. Tijdens het proces kwamen er wel wat uitdagingen op hun pad. Maar een echte rollercoaster werd het nooit. “Ik denk dat wij toch wel op bepaalde vlakken onderscheidend zijn”, aldus CEO Steve Van den Kerkhof.

Terug naar boven