Alle thema's

Consumenten

Organisaties en bedrijven hebben een grote invloed op het consumptiepatroon bij het grote publiek. Ze hebben de mogelijkheid mensen aan te moedigen om op een duurzame manier te consumeren. ...

Een transparantere wereld betekent beter geïnformeerde consumenten. Ze laten zich niet meer zo snel iets op de mouw spelden. Wanneer een bedrijf door de mand valt, verspreidt dat nieuwtje zich razendsnel. Eerlijke marketing betekent dat u geen onjuiste of misleidende informatie geeft over:

Het belang van duurzame klantenrelaties is evident. Toch hanteren bedrijven vaak een kortetermijndenken bij het zoeken en behouden van klanten. Specifieke aandacht voor een klantenbeleid met het oog op duurzaamheid is dan ook geen slecht idee....

Om een duurzame relatie op te bouwen moeten organisaties onder meer de privacy van de consumenten beschermen. Organisaties die persoonsgegevens verwerken, mogen die gegevens enkel verzamelen en verwerken als daarvoor toestemming is gegeven. Ook moet uitdrukkelijk omschreven zijn wat het doel ervan is en wat de organisatie met de gegevens zal doen.

Maatschappij en buurt

Bedrijven worden wel vaker in verband gebracht met pijnpunten als bijvoorbeeld lawaai- en geurhinder of mobiliteitsproblemen. Een bedrijf heeft veel invloed, meer zelfs dan een doorsnee gezin en kan die positief, negatief of neutraal inzetten voor de buurt. ...

Bedrijven investeren steeds meer expertise, menskracht, faciliteiten en netwerken in de lokale samenleving. Het levert niet altijd financiële winst op. Sommige voordelen zijn niet in geld uit te drukken. Daarom wordt er gesproken van Social Return on Investment. Denk aan goodwill ten aanzien van het bedrijf, minder ziekteverzuim en betrokken medewerkers. ...

Wat is het mvo-verhaal van uw bedrijf? Wat kwam er terecht van uw plannen om energie te besparen of het ziekteverzuim terug te dringen? Zit u op de goede weg, of waren er tegenvallers? Wees er transparant over. Bijvoorbeeld in de vorm van een duurzaamheidsverslag. Voor optimaal bereik combineert u het duurzaamheidsverslag best met andere...

Het toenemende belang van mvo weerspiegelt zich ook in de bedrijfscommunicatie. Steeds meer bedrijven communiceren over hun maatschappelijk verantwoorde praktijken en gaan daarover in dialoog met hun stakeholders. Daarbij speelt de interne communicatie een belangrijke rol voor de gedragenheid van het mvo-thema bij de werknemers. Externe communicatie kan...

Samen bereik je meer Verandering bereikt een onderneming meestal niet alleen. Er ontstaan steeds meer mvo-coalities met vaak verrassende samenwerkingspartners. Concurrerende bedrijven en maatschappelijke organisaties worden daarbij kennispartners. 

Definities We definiëren sociaal ondernemerschap als innovatieve, sociale waarde creërende activiteiten die plaatsvinden in verschillende omgevingen: zowel in niet-winstgedreven (non profit) als in winstgedreven (profit) omgevingen. 

Ondernemingen maken deel uit van de samenleving. Ze vormen geen geïsoleerde instituties, maar beïnvloeden en worden beïnvloed door tal van groepen en individuen. Dit noemen we de stakeholders of belanghebbenden van de onderneming. Voorbeelden van stakeholders zijn klanten, werknemers, overheden, ngo's, investeerders, vakbonden en leveranciers, maar ook...

Alle lidstaten van de Verenigde Natie keurden eind september 2015 de 2030 Agenda voor Duurzame Ontwikkeling goed. Ze engageerden zich op die manier tot initiatieven en beslissingen die nodig zijn om onze planeet en maatschappij op duurzame koers te brengen.

Mensen

Diversiteit – of verscheidenheid - uit zich op tal van vlakken: geslacht, leeftijd, nationaliteit (afkomst), handicap, huidskleur (uiterlijk), opleidingsniveau, seksuele geaardheid,… Organisaties komen er vandaag veel meer dan vroeger mee in aanraking. Een volwaardig MVO-beleid vraagt dan ook een diversiteitsbeleid met oog voor het potentieel van elke...

Mvo is niet mogelijk zonder transparantie en stakeholderoverleg. De sociaal-economische situatie, de vooruitzichten, het algemeen beleid,… van een organisatie. Het zijn thema’s die stakeholders aanbelangen. Niet in het minst in overleg en samenwerking met de werknemers is er heel wat mogelijk op het vlak van milieubeleid, mobiliteit, diversiteit,...

Omdat mensen het bedrijf maken, zijn zij het belangrijkste kapitaal van het bedrijf. Mensen die op hun plek zitten in een bedrijf, presteren beter. Het HR-beleid heeft, niet onlogisch, veel raakvlakken met MVO. De balans werk-privé Goede arbeidsomstandigheden, betrokkenheid en een goede balans in werk-privé zorgen voor meer winst want:

Organisaties die internationaal actief zijn, kunnen in aanraking komen met heikele kwesties rond mensenrechten in de landen waarin ze opereren. Ook zij hebben een verantwoordelijkheid als het gaat om de naleving van de mensenrechten. Dat zowel in eigen rangen als in hun aankoop- en productieketen. Dit thema is sterk verwant met 'internationaal ondernemen'...

Veiligheid en gezondheid op het werk zijn essentiële componenten van mvo. Dat de wetgeving deze thema’s goed regelt, belet niet dat organisaties op tal van vlakken vrijwillig extra-inspanningen kunnen leveren voor zowel hun medewerkers als externe actoren....

Werkbaar werk is een thema dat de afgelopen jaren steeds belangrijker werd. We moeten met zijn allen langer gaan werken, maar dat betekent ook dat we langer moeten kunnen én willen werken. Een werkbare job en een goed werkvermogen zijn belangrijke factoren die bijdragen tot het langer gezond en met werkgoesting aan de slag blijven. Werkbaar werk biedt 

“Werknemers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie.” Dat lezen we wel eens vaker. Beter zou zijn: “Betrokken werknemers…”. Een mvo-beleid maakt binnen een organisatie immers pas kans  als de medewerkers dat zelf belangrijk vinden en daardoor maatschappelijk verantwoord denken en werken. Transparantie en communicatie zijn sleutelwoorden om...

Milieu

Biodiversiteit is de totale verscheidenheid aan leven op aarde. Die verscheidenheid is enorm en omvat mensen, dieren, planten en alle andere organismen. Biologen schatten dat er meer dan 40 miljoen soorten op de wereld zijn, waarvan we er enkel zo'n vier miljoen kennen. Biodiversiteit zorgt ervoor dat we kunnen beschikken over schoon water, vruchtbare...

CO2-uitstoot is sterk gerelateerd met energieverbruik en heeft een negatief effect op het klimaat. Bedrijven merken nu al de gevolgen van extreme weersomstandigheden in hun internationale toeleveringsketen. Denk daarbij aan misoogsten en het verschuiven van klimaatzones. Ook zullen bedrijven in de toekomst zwaarder belast worden voor hun CO2-uitstoot. De...

Materialen vormen de ruggengraat van onze economie. Ze zijn de dragers van onze productie- en consumptiepatronen. Maar dit materiaalverbruik legt een veel te hoge milieudruk op de aarde.  Vaak zijn materialen en stoffen ook schadelijk voor de mens op lange termijn net zoals additieven als bepaalde kleurstoffen, hitte- en UV-stabilisatoren, brandvertragers...

In Vlaanderen is meer dan 84 % van de broeikasgasemissies een rechtstreeks gevolg van energieverbruik en -productie. Dringende actie is nodig, maar de betrokken domeinen, methodes en actoren zijn talrijk. Als gevolg van het stijgend energieverbruik en de opwarming van de aarde zijn verantwoord energieverbruik en de beperking van schadelijke emissies een...

Bedrijven worden soms in verband gebracht met pijnpunten als lawaai- en geurhinder of mobiliteitsproblemen. Sommige buurten zijn bedrijven dan ook liever kwijt dan rijk. Een bedrijf heeft veel invloed, meer zelfs dan een doorsnee gezin, en kan die positief, negatief of neutraal  inzetten voor de buurt.

De mens oefent invloed uit op het klimaat door de emissie van stoffen als kooldioxide (CO2), methaan (CH4) en lachgas (N2O). Deze stoffen houden warmtestraling van de aarde vast; de zogenaamde broeikaswerking die de opwarming van de aarde veroorzaakt.

Mobiliteit, of het geheel van verplaatsingen, vervoersmiddelen en -infrastructuur, is essentieel voor ondernemingen en voor de samenleving. De stijgende vraag en de weinig duurzame systemen die vandaag in gebruik zijn, zorgen echter voor een groeiend probleem. Naast het beperken van het autoverkeer kent duurzame mobiliteit vele deelaspecten waarrond...

Bij de uitbating van een bedrijf krijgt men te maken met verschillende types waterstromen. Of het nu om een productiebedrijf, een kantoorgebouw of een loods voor logistiek transport gaat, op zijn minst is er water nodig voor de sanitaire voorzieningen....

Bedrijven kunnen door hun activiteiten mogelijk het milieu vervuilen door ongewenste stoffen uit te stoten in de lucht: lood, kwik, vluchtige organische stoffen (VOS), zwaveloxiden (SOx), stikstofoxiden (NOx), dioxine en ozonafbrekende stoffen hebben effecten op het milieu en op de gezondheid. Deze emissies zijn:

Trendwatching

Innovatieve ideeën over product of productieproces, kunnen de productiviteit in uw bedrijf verhogen of producten aantrekkelijker maken. Innovatie kan zich richten op technische vernieuwing, vernieuwing in bedrijfsstructuren of het veranderen van een sociale structuur, inclusief maatschappelijke uitdagingen.

Delen is aan steile opmars bezig. Van het delen van auto's en zwaar materiaal, fietsdelen en samenhuizen tot het delen van kennis, gereedschap, infrastructuur, parkeerplaatsen, ... In zowat alle domeinen van ons privé- en werkleven is het vandaag mogelijk om kennis, producten of ruimte te delen met anderen.

Bij aankoopbeslissingen let u meestal op de prijs, de kwaliteit en de levertijd van een product. Als mvo-bewust bedrijf let u ook op sociale en milieu- aspecten. Zo heeft u effect op het gedrag van uw toeleveranciers, bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsomstandigheden, rechten van werknemers en het milieu.

U doet aan ecodesign wanneer u als ontwerper milieu-aspecten integreert in de ontwerpfase én hierbij de volledige levenscyclus van het ontwerp bekijkt (van grondstoffen tot afdanking), zodat de milieulast van het uiteindelijke ontwerp afneemt. Er bestaan heel wat ecodesign-definities maar ze leiden meestal tot dezelfde kern: denk aan de volledige...

Bedrijven en hun activiteiten hebben een groot aandeel in het verbranden van fossiele grondstoffen en de daarmee gepaard gaande klimaatverandering. De term ‘klimaatneutraal’ wordt tegenwoordig vaak gebruikt om te duiden dat de activiteiten van een organisatie geen negatieve impact hebben op ons klimaat en dus niet bijdragen aan klimaatverandering. Een...

De kringloopeconomie of circulaire economie is een economisch systeem dat de herbruikbaarheid van producten en grondstoffen maximaliseert en waardevernietiging minimaliseert; anders dan in het huidige lineaire systeem, waarbij grondstoffen worden omgezet in producten die aan het einde van hun levensduur worden vernietigd.

Zowel de Europese, federale als Vlaamse overheid nemen verschillende initiatieven met betrekking tot de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven.

Het belang van duurzaam ondernemen voor mensen, organisaties en overheden groeit. Het zou eigenlijk de basis voor elk project, initiatief of organisatie moeten zijn. Maar zover is het nog niet. Om van woorden naar daden te komen, is een andere generatie business modellen noodzakelijk. ...

Er bestaan vele verschillende definities van een peer-to-peer economie. De term peer-to-peer stamt uit de ICT-sector en verwijst naar computers die rechtstreeks met elkaar een netwerk bouwen zonder de tussenkomst van een centrale server. De afkorting hiervoor is P2P.

Zakendoen

‘Goed besturen’, oftwel Corporate governance, omvat een reeks regels die de verdeling van de rechten en plichten tussen de verschillende deelnemers in de onderneming definieert. Dit zijn de raad van bestuur, managers, aandeelhouders andere beheerders. Goed besturen stipuleert de regels en procedures voor de besluitvorming binnen de onderneming....

Bij aankoopbeslissingen let een onderneming nog te vaak enkel op de prijs, kwaliteit en levertijd van een product. Een duurzaam aankoopbeleid houdt echter in dat producten ook op sociale en milieuaspecten worden beoordeeld. Het opnemen van ketenverantwoordelijkheid via een duurzaam aankoopbeleid is dan ook een belangrijk onderdeel van mvo. Zeker in...

Ruimte laten voor eerlijke concurrentie is eigen aan maatschappelijke verantwoordelijkeheid. Klanten moeten kunnen kiezen tussen verschillende aanbieders van producten en diensten voor een goede marktwerking. Vraag en aanbod raken zo beter afgestemd en bedrijven worden uitgedaagd om eerlijke prijs-kwaliteit verhouding aan te bieden.

Eerlijke handel, oftewel fair trade, steunt op een handelsrelatie met leveranciers die gebaseerd is op dialoog, transparantie en respect en die ijvert voor een grotere rechtvaardigheid in de internationale handel. Eerlijke handel bevordert het volgen van sociale en ecologische regels bij internationale handel, in het bijzonder bij de export van arme...

Maatschappelijke verantwoordelijkheid is een onmisbaar onderdeel van de visie en strategie van succesvolle organisaties. mvo is immers geen alleenstaand ‘project’, maar dient geïntegreerd te worden in de reguliere werkwijzen en besluitvormingsprocessen. De mvo-principes worden dan geïntegreerd als een waardenkader. De zorg voor mens en milieu maken...

Het recht op eigendom is een mensenrecht dat wordt erkend in de Universal Declaration of Human Rights. Eigendomsrechten dekken zowel fysiek eigendom als intellectueel eigendom, en omvatten belang in land en andere fysieke goederen, auteursrechten, patenten, rechten met betrekking tot geografische indicatie, fondsen, morele rechten en andere rechten. Zij...

Maatschappelijk verantwoord ondernemen stopt niet aan de grenzen van de onderneming. Zeker in het buitenland kan u voor ethische dilemma’s komen te staan: milieuvraagstukken (bedrijfsafval, energiebesparing, transportkeuzes, …) en sociale kwesties (veiligheid en gezondheid, kinderarbeid, andere waarden en normen, …). 

Duurzaam investeren en beleggen is een investerings- en beleggingsbeleid dat rekening houdt met de economische, sociale, ecologische of culturele effecten van het investeringsproces, op korte en lange termijn, en hierover in dialoog treden met de relevante maatschappelijke belanghebbenden'. Het is een thema dat door de recente evoluties op de financiële...

Het meetbaar en dus zichtbaar maken van mvo-prestaties binnen de organisatie is cruciaal: voortdurend monitoren of observeren van de activiteiten is op zich vrij logisch. Enkel zo kan je monitoren dat de activiteiten voortgang boeken.

Diverse mvo- en managementthema’s krijgen in bedrijven occasioneel of continu aandacht. Maar dat maakt mvo nog geen onderdeel van het strategisch denkproces van de onderneming. Mvo is geen alleenstaand ‘project’, maar dient geïntegreerd te worden in de reguliere werkwijzen en besluitvormingsprocessen. De mvo-principes worden dan geïntegreerd als een...

De maatschappelijke, technologische en economische evoluties dwingen organisaties om zich snel aan te passen. Nog al te vaak wordt gekozen voor de snelle, vertrouwde aanpak van korte termijn oplossingen met weinig garantie op duurzaamheid. Duurzaam veranderen echter beoogt ook het op lange termijn verstevigen van de organisatie door groei en samenwerking,...

Transparantie is een belangrijk instrument voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Transparantie gaat over openheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van uw organisatie. Door inzicht te geven in de dilemma’s waar u in uw bedrijf mee kampt, hoe u daarmee omgaat en welke gevolgen uw keuzes hebben, wordt u voor belanghebbenden beter aanspreekbaar op uw...

Terug naar boven