Koplopers Podcast

MVO staat voor ondernemen in de gouden doorsnede van de 6 P’s: planet, people, prosperity, peace, partnerships en pleasure. Hoe doe je dat in een economisch klimaat dat grotendeels kijkt naar waarde vanuit een financieel standpunt? Hoe verleg je als ondernemer die blik van het puur financiële naar positieve impact met focus op menselijke en duurzaamheidswaarden? Wat is een echt alternatief? En hoe pas je dat toe? 

In deze reeks Koplopers Podcasts gaan we op zoek naar hoe ondernemers vanuit zichzelf bijdragen aan deze zoektocht naar waarde(n) en naar brede welvaart voor iedereen. Hoe lossen deze ondernemers nieuwe puzzels op? Hoe evolueren ze van louter financiële groei naar inclusieve en duurzame bloei?

Deze Koplopers Podcasts kun je al beluisteren:

#1 Ugani Prosthetics – Protheses betaalbaar en toegankelijk maken voor mensen in ontwikkelende landen. Co-zaakvoerder en -bezieler Joren Vallaeys vertelt hoe Ugani Prosthetics die missie aanvat via radicale, zuinige innovatie.

#2 Miss Miyagi – Maatschappelijke meerwaarde creëren in erfgoed en ander uitdagend vastgoed, met én voor de buurt. Dat is de levensdrang van alternatieve projectontwikkelaar Miss Miyagi.

#3 Stichting voor Toekomstige Generaties – De transitie naar een betere, schonere wereld versnellen. Stichting Future Generations verdeelt geld en aandacht over duurzame ondernemers van de toekomst.

#4 Sur La Iri – Regeneratief reizen, het klinkt als muziek in de oren van wie graag de wereld rondtrekt en daarbij de negatieve impact wil beperken. Is het mogelijk of is het een illusie?

#5 More2Coffee – Koffiegruis belandt massaal in de vuilnisbak. "Ten onrechte", betoogt Frederik Muylle van More2Coffee, "want het residu van ons dagelijks kopje troost zit nog boordevol waarde." Een zoektocht tot op de bodem.

#6 Ray — Wat er werkelijk in schoonheidsproducten zit? Vaak zijn dat vooral te veel en zelfs schadelijke ingrediënten. Apotheker Hilde Nys had daar schoon genoeg van en startte de verzorgingslijn Ray.

#7 Pacha Greens - Dat je met kleine dingen een groot verschil kan maken, bewijzen de microgroenten van PachaGreens. Wandel mee tussen de minivelden van Tom De Windt.

#8 Sonian Wood Coop — Stephan Kampelmann stort zich met Sonian Wood Coop op de missie om hout op stam uit het Zoniënwoud lokaal te verwerken.

#9 Okret — Sara Kovic vertelt over hoe ze met Okret modemerken de weg toont naar een tweede leven voor hun collecties.

#10 Sustainababbels — “Als je de ruimte hebt om je bezig te houden met wat je missie zou kunnen zijn, heb je ook de verantwoordelijkheid om die uit te voeren." - Britt Buseyne, podcastmaker.

#11 GraydonCreditSafe — "We moeten er niet flauw over doen. Er zijn vandaag veel KMO’s die nog niet weten wat ESG is. Ik heb er mijn missie van gemaakt om de boodschap te verkondigen." - Hind Salhane, Head of ESG

#12 AntwerpFirst — De kunst van een goed community project is dat je van helden mensen maakt, en vice versa. “Ook die topsporters zijn zenuwachtig als ze een groep van 500 jongeren toespreken." - Mark Bogaerts, projectleider Antwerp First

#13 Regenerative Futures — Op een andere manier kijken naar alle opties die voor ons liggen. Dat doen - en vooral daarin echt goed worden - is de missie van toekomststrateeg Lien De Ruyck.

#14 Apocalypsofie — Milieufilosofe Lisa Doeland neemt ons mee op wandel tussen hoop en afval, wreed optimisme en realistisch pessimisme, vervreemding en begrenzing. 

#15 Oh My Bag — Sustainability manager Femke Lotgerink vertelt ons hoe Oh My Bag inzet op waardig werk aan een eerlijk loon in het verre India.

#16 Pracht van een werkkracht — Lieze Van Dyck en Patricia Vroman (Departement Werk en Sociale Economie) leggen uit hoe individueel maatwerk financiële ondersteuning biedt aan werkgevers die personen met een arbeidsbeperking tewerkstellen en aan zelfstandigen met een arbeidsbeperking.

#17 Onze Natuur — Documentairemaker Pim Niesten vertelt over zijn ervaringen in binnen- en buitenland, de successen en grenzen van natuurherstel en het gevaar van shifting baselines.

#18 HB Antwerp — Hoe maak je de diamanthandel transparant? Door jezelf als een dienstverlenend databedrijf te beschouwen. Margaux Donckier doet uit de doeken wat dat precies inhoudt.

#19 Reset.Vlaanderen – De impact van de klimaatcrisis is niet gelijk verdeeld en daarbovenop heeft niet iedereen dezelfde toegang tot steunmaatregelen. Maud Buytaert en Tom Stevens delen de inzichten uit de Just Transition Scan.

#20 Better World Marketing Kan je met marketing duurzaam gedrag stimuleren? Met welke technieken overbrug je de kloof tussen denken en doen? Eva Balemans van Better World Marketing gidst ons door de wereld van behavioural design, growth hacking en spelen met rollen.

 

Toevoegen aan mijn favorieten

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw favorieten. U kan uw favorieten vervolgens als één pdf document downloaden.