weerspiegeling van het licht in een vergrootglas waardoor er een schaduw ontstaat met lichtpunt in

Transparantie

Transparantie is een belangrijk instrument voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Transparantie gaat over openheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van uw organisatie. Door inzicht te geven in de dilemma’s waar u in uw bedrijf mee kampt, hoe u daarmee omgaat en welke gevolgen uw keuzes hebben, wordt u voor belanghebbenden beter aanspreekbaar op uw activiteiten. Dat leidt ertoe dat ze met u mee kunnen denken over oplossingen en verbeteringen, dat uw klanten (en de bredere samenleving) weten wat ze aan u hebben en dat u achteraf in staat bent verantwoording af te leggen over uw bedrijfsvoering.

Transparantie is een belangrijk onderwerp voor alle bedrijven – ongeacht grootte of sector. En transparantie heeft zeker enkele voordelen: 

  • Transparantie is een bron van innovatie. Door stakeholders te betrekken bij uw besluitvormingsprocessen geeft u ze de kans ze mee te laten denken over uw dilemma’s. Dit kan leiden tot onverwachte oplossingen en samenwerkingsverbanden. Door te laten zien dat u het belangrijk vindt wat anderen van uw bedrijf vinden, versterkt u het draagvlak voor uw keuzes. Niet iedereen heeft dezelfde belangen of zal het eens zijn met uw beslissingen, maar juist daarom is het belangrijk helder te zijn over uw afwegingen.
  • Klanten, leveranciers en beleggers vinden MVO steeds belangrijker. Voordat ze zaken met u doen, willen zij inzicht in uw duurzaamheidprestaties. Door transparant te zijn over de relevante eigenschappen van een product of van uw onderneming, kunnen ze bewust kiezen met wie ze in zee gaan. Denk daarbij aan labels, certificaten, productinformatie, eerlijke communicatie, zoek aanlsuiting bij netwerken of organisaties die rond duurzaamheid werken.
  • ‘Maatschappelijk verantwoord’ ondernemen houdt ook in dat u aan de maatschappijverantwoording aflegt over de impact van uw bedrijf op mens, milieu en economie. Wie trots is op zijn onderneming is daar graag transparant over. Deel dit via uw duurzaameidsverslag of andere vormen van communicatie.

EU-Transparantierichtlijn

De EU verplicht de grootste bedrijven van Europa openheid te geven over milieu- en maatschappelijk beleid. Hier staan de meestgestelde vragen en antwoorden over de nieuwe richtlijn.

skyscrapers
Nieuws van 30 januari 2017

Het Nationaal Contactpunt voor de OESO-richtlijnen bracht recent een anticorruptiegids uit voor Belgische ondernemingen die actief zijn in het buitenland.

De gids moet deze ondernemingen sensibiliseren. Het bevat waarschuwingen voor de talrijke risico’s en de gevolgen van corruptie in de internationale goederen- en dienstenmarkt.

Blue Box

Wij geloven dat we voor de uitdagingen van vandaag en morgen een andere manier van denken en doen nodig hebben....

Expertise: 

Wij zetten onze kennis en ervaring op het vlak van circulaire economie, business model design en sto...

Interview

Het Business Social Compliance Initiative (BSCI), een bedrijfsgedreven organisatie die zich richt op het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in wereldwijde productieketens, bestaat tien jaar. Hoog tijd om de balans op te maken. Wat is er de laatste tien jaar veranderd? En belangrijker, waar liggen de uitdagingen voor morgen?

CAP conseil

Onze taak is het identificeren en verbeteren van de maatschappelijke toegevoegde waarde van onze klanten: hun belang, hun rol en hun impact....

Expertise: 

To improve our customers’ added values by providing advice, training, methods and tools that help th...

Terug naar boven