Ecodesign

Je doet aan ecodesign wanneer je als ontwerper milieu-aspecten integreert in de ontwerpfase én hierbij de volledige levenscyclus van het ontwerp bekijkt (van grondstoffen tot afdanking), zodat de milieulast van het uiteindelijke ontwerp afneemt. Er bestaan heel wat ecodesign-definities maar ze leiden meestal tot dezelfde kern: denk aan de volledige levenscyclus van een product en neem milieu-aspecten in overweging. 

Groot potentieel

Tal van bedrijfssectoren passen ecodesign in toenemende mate toe. Het potentieel is dan ook groot. Slagen we erin om de impact van onze producten te verminderen tot zelfs weg te werken door alle kringlopen te sluiten, dan hoeft onze consumptie ons langetermijnwelzijn niet in de weg te staan. Als we de kringloop sluiten spreken we van kringloopeconomie of circulair ondernemen; soms ook cradle-to-cradle genoemd.

De circulaire economie is een economisch systeem dat bedoeld is om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren. Anders dan in het huidige lineaire systeem, waarin grondstoffen worden omgezet in producten die aan het einde van hun levensduur worden vernietigd.

Het circulaire systeem kent twee materiaalkringlopen. Een biologische kringloop, waarin reststoffen na gebruik veilig terugvloeien in de natuur. En een technische kringloop, waarvoor product(onderdelen) zo zijn ontworpen en vermarkt dat deze op kwalitatief hoogwaardig niveau opnieuw gebruikt kunnen worden. Hierdoor blijft de economische waarde zoveel mogelijk behouden. Het systeem is dus ecologisch en economisch gezien ‘restauratief’. Lees hierover meer op onze site.

Meer info

Meer info over duurzaam materiaalgebruik vindt u bij Vlaanderen Circulair, het knooppunt en de inspirator voor de circulaire economie in Vlaanderen..

Meer over Trendwatching

Toevoegen aan mijn favorieten

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw favorieten. U kan uw favorieten vervolgens als één pdf document downloaden.

Gerelateerde inhoud

Content type