De Punt.=(MVO)²
De Punt legt als bedrijvencentrum de klemtoon op sociaal en duurzaam ondernemen. Deze keuze wordt zichtbaar in vele kleine ondernemingen die er gehuisvest zijn. Als draaischijf, incubator en/of bruggenbouwer versterkt De Punt de maatschappelijke impact van die ondernemingen én van de eigen werking.
Groeiplatform met klemtoon op sociaal en duurzaam ondernemen
De Punt legt als bedrijvencentrum de klemtoon op sociaal en duurzaam ondernemen. Dit groeiplatform trok al bij de oprichting in 2000 de kaart van MVO, maar pas met de opening van de nieuwbouw in 2016 is dit echt zichtbaar geworden. Het bedrijvencentrum heeft nu een architecturaal aantrekkelijke vleugel, zonnepanelen, elektrische laadpalen, ..., waarmee ze de P van Planet kunnen onderstrepen.
De P van People zit bij hen in de genen en de missie, omdat zij bedrijven willen ondersteunen met dienstverlening (voor huisvesting en bedrijfsadministratie) en adviesverlening. Zo is er een ruim aanbod aan opleiding, coaching en advies rond sociaal ondernemen, het sociaal investeringsfonds, sociale dienstverlening zoals LEA, sociale spin-offs zoals Starterslabo, .... De P van Profit tenslotte, doet De Punt als sociale onderneming alle eer aan. Getuige daarvan is de meer dan 90% onafhankelijkheid van subsidies en de recente uitbreiding.
De match tussen twee verhalen
De keuze voor het sociaal en duurzaam ondernemen wordt zichtbaar in vele kleine ondernemingen die er gehuisvest zijn. Zo heeft De Punt enkele kleine ondernemingen in huis die sterk inzetten op MVO, vaak zonder er hard over na te denken, maar veeleer vanuit veel passie en een krachtige missie. Op dat vlak verdienen enkele bedrijven een eervolle vermelding: ‘Korte keten cateraar ROOF FOOD, fietskoerier Cargo Velo en webshop voor duurzaam keukengerei en oliën Uulki.
De Biotoop en Mic Mac Minuscule zijn twee andere mooie voorbeelden van bedrijven die dagelijks aan een mooi en inspirerend verhaal schrijven. Beide bedrijven vonden elkaar in een uniek project om uit afvalhout en -textiel circulaire baby- en kinderspullen te maken. "Het begon in De Punt, waar we een loods deelden naast De Biotoop, een producent van duurzaam speelgoed en inrichting voor kinderdagverblijven," vertelt Jona Mukabalisa, die samen met haar partner Gert Linthout aan de wieg stond van Mic Mac Minuscule. "De Biotoop had voor die loods een container staan voor afvalhout. Bij ons gaat er dan een licht branden: afval is toch grondstof op de verkeerde plaats! Kunnen we dat hout niet gebruiken om speelgoed of kleiner meubilair voor de babykamer mee te maken?"
Mic Mac Minuscule en De Biotoop trokken nog twee andere partners aan: het designbureau met lasercut service van Atelier Watt en Een Hart voor Vluchtelingen, dat textiel zal verwerken. Ze dienden het project in bij een oproep van de provincie Oost-Vlaanderen, die daarmee initiatieven ondersteunen die innovatie en professionalisering bevorderen door samenwerking tussen sociale en reguliere economie-ondernemingen. Begin dit jaar werd het goedgekeurd. Ondertussen is er al een eerste prototype van kinderspeelgoed op de markt: de oneindige stad is een bouwset met onder meer huisjes, een schuur, een brug, appartementen en muren. Mic Mac Minuscule biedt het product ook aan voor zijn geboortelijsten.
Draaischijf, incubator en bruggenlegger
Bedrijfsadviseur Pieter Werrebrouck van De Punt is opgetogen over het project. "De Punt vervulde hier helemaal zijn rol van draaischijf, incubator en bruggenlegger tussen de reguliere en de sociale economie. Twee partners zijn klanten van De Punt, ontmoetten er elkaar tussen de patio’s en voerden hier hun eerste gesprekken. De provincie Oost-Vlaanderen is dan weer een structurele partner van De Punt. De hele samenwerking tussen deze verschillende partijen past perfect binnen onze missie."
"Uiteindelijk hebben we het project ook hier een podium gegeven, op de Open Coffee @ De Punt afgelopen februari, waar met de tachtig aanwezige ondernemers een brainstorm plaatsvond rond nieuwe producten voor het project", aldus een fiere coördinator Pieter Werrebrouck.