Social media belangrijk instrument voor duurzaamheids­communicatie wereldwijde marktleiders

Een recent onderzoek in het Verenigd Koninkrijk bestudeerde de relatie van duurzaamheid en de opkomst van social media. We geven u graag een aantal van de bevindingen mee.

Grote opmars sociale media

De onderzoekers stellen dat social media een van de voornaamste drivers zijn in de verandering van het publieke standpunt tegenover duurzaamheidsonderwerpen. Social media kenden de laatste tien jaar een grote opmars. Mede hierdoor heeft de consument een stem gekregen tegenover de bedrijven. Bedrijven werden (en worden) afgerekend op social media voor hun onethisch gedrag of dubieus aankoopbeleid. Dit dwingt bedrijven om in actie te komen.

Begrijpt de consument GRI en ISO?

Jammer genoeg spreken bedrijven en consumenten vaak niet dezelfde taal.

Het bedrijf spreekt over duurzaam aankopen of sourcing, ketenbeheer, duurzame HR, mensenrechten, CO2-reductie,… Zelfs binnen de bedrijfsdepartementen zijn er mensen die het in Keulen horen donderen als de MVO-expert langskomt. Wie is er nu thuis in GRI, ISO 26000, materialiteit, stakeholdermanagement, accountability,…?

De consument spreekt niet over duurzaamheid. Hij is bezig met voeding die niet schadelijk is of onze gezondheid bevordert, opleidingskansen, werkzekerheid, gelijk en eerlijk loon, ziektebestrijding, gelijke kansen, beschermen van lokale culturen, voldoende eten, schone lucht en gezond water voor iedereen.

Communicatie speelt een sleutelrol

Bedrijven beseffen nu dat als ze de duurzaamheidsdoelstellingen willen behalen, ze samen moeten werken met de verschillende stakeholders. Elkaar begrijpen, communicatie is dan een fundamenteel gegeven.

En zo gaan bedrijven een de slag met wat onderzoeker Sustainly ‘Soft Sustainability’ noemt. Al is deze term contradictorisch. Het kan ook kleine ingrepen met een kleine impact betekenen - of het laag hangende fruit - zonder werk te maken van de echte problemen. Bijvoorbeeld werken naar een papierloos kantoor, maar wel massa's prospectussen of duurzaamheidsverslagen drukken.

Wat bedoelt Sustainly er wel mee? Het gaat over de zachte en doelgroepgerichte manier om de kernelementen onder de aandacht te brengen bij het ruimere publiek. Door middel van storytelling bijvoorbeeld. En zonder het woord duurzaamheid te gebruiken (waar mensen allergisch voor zijn geworden).

Geen Belgische bedrijven in top 100

Voor het onderzoek screende Sustainly 475 bedrijven die wereldwijd genoteerd zijn in de DJSI en/of FTSE 4 good. 273 ondernemingen uit deze lijst werden behouden omdat ze op de nieuwste social media communiceren over duurzaamheid. Dit is een grote stijging tegenover 2011 (+ 120) die de populariteit van dit kanaal weerspiegelt.

De rangschikking gebeurt niet op basis van de waardering van hun acties, maar wel op basis van het succes (de reikwijdte). Toch is er hierbij een kanttekening te maken. Social mediacampagnes die succesvol bleken, hebben meestal een goed verhaal dat verifieerbaar is en waarheidsgetrouw is gebracht.

Verder werd er rekening gehouden met de frequentie en de transparantie die het bedrijf aan de dag legde. Zowel naar inhoud als in de communicatie, de authenticiteit, creativiteit en innovativiteit, de gebruiksvriendelijkheid en de deelbaarheid van de inhoud. Het rapport licht de top 100 toe en splitst die op volgens sector. De top 100 bevat geen enkel Belgisch bedrijf maar Ecover zat niet mee in de selectie, omdat zij niet opgenomen zijn in een van indexen.

We geven u graag de top tien mee

  1. Unilever
  2. Intel
  3. Coca-Cola Company
  4. Philips
  5. McDonalds
  6. Sainsbury’s
  7. IBM
  8. Proctor & Gamble
  9. General Electric
  10. Danone


In het onderzoek zat dus jammer genoeg geen Belgisch bedrijf. Wie, niet onverwacht, wel opdook waren Natura (Brazilië), Patagonia (VS), Chipotle (VS) en Whole Foods (VS). Ook Monsanto, Tata Steel en Suez haalden de top 100. Goed om weten is dat het onderzoek bekijkt wie via deze welbepaalde kanalen communiceert over duurzaamheid, en niet welke stellingen ze innemen.

Goede campagnevoorbeelden

Het onderzoek geeft wel een aantal goede campagnevoorbeelden, zoals van Unilever, Coca-Cola, BASF en Intel. Als inspiratie voor eigen campagnes heeft het zeker zijn waarde.

Een opmerkelijke conclusie is dat van de 273 bedrijven, er maar 55 duurzaamheidsverslagen hebben die via deze social media kunnen gedeeld worden.

Verder geeft het rapport ook nog een aantal trends in storytelling: spreken die merken dan over via de social media als ze het over duurzaamheid hebben?

  • innovatie
  • kinderen en digitale (on)geletterdheid
  • voeding en gezondheid

Conclusie

  • Het is een onderzoek dat zijn waarde heeft om de laatste evolutie op het vlak van social media en duurzaamheid te schetsen bij de wereldspelers.
  • Het onderzoek geeft goede voorbeelden en inspiratie om zelf uw eigen communicatie via social media over duurzaamheid te verbeteren.
  • België behoort zeker niet tot de voorlopers op dit vlak en mist zo waarschijnlijk kansen om duurzaamheidsdoelstellingen te behalen.


The 5th Annual Social Media Sustainability Index is een jaarlijks onderzoek gevoerd door Sustainly, een consultancy firma uit Cardiff (VK) met een netwerk dat tot doel heeft inzicht en kennis over duurzaamheid en communicatie te delen.