Koffiebranderij koppelt fietsstrategie aan publiciteit en charity
Bijna 140 medewerkers bij Miko uit Turnhout kochten een bedrijfsfiets. Dat zijn er een pak meer dan het verwachtte tiental. Dat de gebruikers de (elektrische) fietsen mét korting afbetalen op 36 maanden, verklaart waarschijnlijk het succes.
“Zij kunnen bovendien op een boogscheut van het bedrijf hun fietsen laten onderhouden en herstellen bij onze lokale partner”, vertelt Nadine Adriaensen, HR-medewerkster bij Miko.
Het idee rond bedrijfsfietsen groeide vanuit enkele medewerkers, zo blijkt.
“Een aantal collega’s volgde een postgraduaat ondernemerschap en innovatie bij Thomas More. Hieruit is een intern innovatieplatform ontstaan waarop alle medewerkers van ons bedrijf een idee kunnen posten.
Vaak gaat het om productideeën, maar nu kwam er het idee van bedrijfsfietsen op. We bespraken het idee binnen het innovatieteam, waar het project uiteindelijk twee jaar geleden een go kreeg.”
Mobiscan uitgevoerd
De eerste stap voor Miko was het laten uitvoeren van een mobiliteitsanalyse. “Daarvoor deden we beroep op de provincie Antwerpen en hun Mobiscan. En blijkbaar kwam er in een straal van 5 km reeds 72 procent van de medewerkers al fietsend naar het werk. Binnen een straal van 15 km kwam er 63 procent met de wagen.
We hadden parkeerproblemen op de bedrijfssite, dus we wilden de tweede groep ook motiveren om met de fiets te komen. Daarnaast moest een beter fietsbeleid ook de uitstoot van CO2 verminderen.”
Lokale verdeler haalbaar
Miko ging vervolgens op zoek naar leasingmaatschappijen. De eerste voorstellen vielen duur uit. Vaak ging het om het volledig pakket van verzekering en bijstand vertelt HR-directeur Johan Vandervee.
“Daarom gingen we op zoek naar een lokale verdeler die dicht bij het bedrijf gevestigd was en die ook de nodige service kon verlenen. De lokale verdeler had Norta fietsen in zijn gamma. Omdat we het belangrijk vonden om met een Kempense fabrikant samen te werken, kozen we voor hen. Zij waren ook bereid om bij aanvang een klein aantal fietsen op maat te produceren.”
Fietsen op maat
Op de fietsen en elektrische fietsen prijkt publiciteit van Puro Fairtrade Coffee. “Het is ons fairtrademerk en onderstreept onze duurzame gedachte. We vinden het een mooie link met het fietsbeleid. De zichtbaarheid in het straatbeeld is ook belangrijk.
Er rijden er momenteel 138 rond, terwijl we dachten dat het er maar tien zouden zijn worden. De meerderheid zijn elektrische fietsen. Dat we die ook aanboden aan onze medewerkers, was een bijkomende reden om ze te overtuigen. Letterlijk en figuurlijk was het een duwtje in de rug”, lacht Nadine Adriaensen.
Al trappend terugverdienen
Johan Vandervee zag erop toe dat de voorwaarden voor de medewerkers gunstig waren. “We wilden de fietsen niet alleen goedkoop aanbieden, maar ook een aantrekkelijke fietsvergoeding voorzien. Op die manier kunnen de medewerkers de fiets terugverdienen en is de publiciteit van onze Puro Fairtrade fiets maximaal in het straatbeeld aanwezig.
Er zijn medewerkers die per maand makkelijk honderd euro bij elkaar fietsen. Dan is de rekening snel gemaakt.”
Positief onthaald
Dat de medewerkers bij de lokale verdeler voor onderhoud en herstelling van de fiets terecht kunnen, is een pluspunt. Er zijn ook vervangfietsen beschikbaar. “De reactie van onze medewerkers was zeer positief. Ze hebben, geheel terecht, het gevoel dat er echt iets voor hen gedaan wordt. Ook al komen ze niet allemaal elke dag met de fiets, ze hebben er wel een ter beschikking.”
“Of we ook andere duurzaamheidsinspanningen leveren? Met Puro Fairtrade Coffee ondersteunen we niet alleen de lokale koffieboeren, maar we kopen ook stukken regenwoud aan. Momenteel heeft dat de omvang van 13.000 voetbalvelden.
Daarnaast leveren we ook heel veel lokale milieu-inspanningen om de geur- en geluidshinder te beperken aangezien ons bedrijf in een woonomgeving ligt.
Onze daken liggen trouwens ook vol zonnepanelen en we maken gebruik van warmterecuperatie. Met de warmte van onze machines verwarmen we onze magazijnen.”
“Vorig jaar vond er ter gelegenheid van 10 jaar Puro koffie een grote fietshappening voor het goede doel plaats. We zamelden met het bedrijf 20.000 euro in ten voordele van de vzw To Walk Again van Marc Herremans.
Nu staat de week van de mobiliteit op onze agenda. We willen het fietsen levendig houden”, besluit Nadine Adriaensen.