Start met een bibliotheek voor kinderkleding

Bij het uitbaten van een online bibliotheek voor kinderkleding komt heel wat kijken. Sophie Devolder is zeer eerlijk over de opstart van 'Happy Kiddo'. Ze deelt haar ervaringen met het starten van een eigen zaak, die als reality-check kunnen dienst doen. Zeker over de geslaagde combinatie van online en offline activiteiten bij de uitbouw van deze onderneming kan jij, als starter, heel wat inspiratie opdoen. 

Doe ik wat ik echt wil doen?

Toen Sophie nog als onderzoekster werkte op het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling aan de Ugent kriebelde het al om dingen meer hands on te doen. Ze voelde dat ze liever zelf met 'duurzame dingen' wou bezig zijn. Ze wou er gewoon mee bezig zijn in plaats van erover te lezen en te schrijven en anderen te zeggen wat zij zouden moeten doen. 

"Zwanger zijn en zes maanden thuis met mijn dochter heeft mij toch extra doen nadenken over wat ik wil met mijn leven", zegt Sophie terugkijkend op de aanleiding om zelf een zaak op te zetten. "Wat betekent wat ik vandaag doe en wat betekent dat binnen één jaar of binnen vijf jaar. Wat voor voorbeeld wil ik zijn. Doe ik wat ik echt wil doen? En waarom wachten tot morgen als ik het vandaag al kan doen." 

Net op een moment dat andere mama's zich wat meer gaan concentreren op de babywereld, gaat Sophie aan de slag met haar ondernemingsdrang. Zij ziet het spanningsveld tussen duurzame kinderkledij die te duur was voor haar 2-verdieners gezin enerzijds en het beperkt gebruik ervan voor een snel groeiende baby. Zij ziet daar een uitdaging en denkt daar een verschil te kunnen maken. 

Ondernemen is niet voor iedereen

Zij heeft een dubbel gevoel bij de stelling 'iedereen ondernemer'. Enerzijds is ze het daarmee eens, want niemand moet zich laten tegenhouden om voor haar/zijn droom te gaan door het feit dat ze niet uit een ondernemersfamilie komen of over onvoldoende middelen zouden beschikken. Anderzijds gaat ze niet akkoord, omdat als het ondernemen voor iedereen is, dan is dat toch makkelijk en ben jij, als de zaak mislukt, een 'loser', terwijl succes minstens voor de helft bepaald wordt door allerlei omgevingsfactoren die je niet in de hand hebt. 

Slimme combinatie van online en off-line 

Klanten kunnen online hun kledingstukken kiezen, maar Sophie heeft het klantenbestand van Happy Kiddo opgebouwd op basis van de off-line startdagen. Vanaf de eerste startersdag is Sophie erin geslaagd om de familie- en kennissenkring te overstijgen en een enthousiast publiek te bereiken van gelijkgestemde mensen. Met die startdagen bereikt zij wel een ruime groep van enthousiastelingen, waaruit slechts een beperkte groep van klanten voortkomt, die effectief een abonnement op de kinderkleding nemen. Juist omdat het aanbod van Happy Kiddo zo nieuw is, zitten de doorsnee consumenten met heel wat vragen. Die vragen brengen onzekerheid met zich mee om mensen effectief de stap naar het abonneren te laten zetten. Die startersdagen zijn ook voor Sophie enorm interessant, omdat ze haar potentiële klanten leert kennen. 

Iedereen kan de website van Happy Kiddo bezoeken en checken welke kleertjes voorradig zijn. Maar aan de achterkant zit Sophie twee keer in de maand zelf de stock aan te passen. En ze weet waarom ze dat doet, want webontwikkelaars hebben haar geadviseerd om de back-office zelf manueel aan te pakken. Ze wil nu zelf leren welke software ze nodig zal hebben, wanneer ze grotere volumes moet verwerken. Eens dat duidelijk is, kan ze opnieuw naar webontwikkelaars stappen en hun vanuit de praktijk aanwijzingen geven welke soort ICT-ondersteuning volledig bij haar zal passen. Webontwikkeling kost zeer veel geld en dat kan je best op het moment besteden wanneer je als zaakvoerder duidelijk weet wat je nodig hebt. 

Het moet steek houden

Sophie Devolder: "Met mijn ondernemingsdrang had ik heel veel andere zaken kunnen aanpakken, op voorwaarde dat ze zouden bijdragen tot een meer duurzame wereld. Vroeger bracht ik dat vooral in verband met duurzame energie, mobiliteit, voeding, huisvesting, enz. Ik had eerlijk gezegd nog weinig stil gestaan van waar mijn kleren vandaan kwamen en onder welke omstandigheden die gemaakt werden en welke milieu-impact de kledingsector met zich mee bracht. Toen ik op de kinderkleding zat te broeden, moest mijn onderneming ook wel steek houden op het vlak van duurzaamheid. 

In de toekomst wil Sophie wel meer de klemtoon leggen op de betekenis voor de klant. Het abonnement brengt keuzegemak met zich mee, wat bijdraagt aan het consumentencomfort. En het geeft de klant een goed gevoel, omdat hij/zij zelf een steentje bijdraagt aan een betere wereld waarin kinderkleren intensiever gebruikt worden. 

Ontdek meer over  'circulaire mode' in een dossier van MVO Vlaanderen.  

Deel hier je passie voor duurzame kledij en ontdek daarover veel meer op deze fashion tours.