Zullen boeren en buurtsupers succes oogsten met samenwerking?

Eind februari vond in Loenhout de eerste ‘korte keten’-meeting plaats met lokale producenten en buurtsupers. De meeting was een initiatief van Buurtsuper.be en het Innovatiesteunpunt Korte Keten (Boerenbond en Landelijke Gilden).

Het doel? Bekijken hoe buurtsupers meer lokale, authentieke producten kunnen verkopen.

Aangezien consumenten steeds meer interesse tonen in lokale, authentieke producten, bekijken heel wat landbouwers momenteel het concept ‘hoeveverkoop’. Dat is echter een investering die specifieke kennis, tijd en geld vraagt. De buurtsupers beschikken al over die mogelijkheden, dus het zou een gemiste kans zijn als zij de lokale producten niet aanbieden.

Het project heeft nog enkele andere bestaansredenen. Buurtsupers zouden door de verkoop van lokale producten een sterkere nadruk kunnen leggen op hun lokale verankering en authenticiteit als reactie op de onpersoonlijke e-commerce van andere supermarkten. Bovendien zouden kleinschalige producenten de aandacht krijgen die ze verdienen én zouden de buurtsupers hun ecologische voetafdruk verkleinen. Tot slot zouden beide partijen meer marge overhouden.

Een echte win-winsituatie dus, ook voor de bewuste consument.