Plopsaland

Plopsa voorziet in eigen energie (en meer)

De parken van Plopsa zijn aan het verduurzamen. Niet enkel op milieuvlak trouwens. Ook voor het personeel zijn er al tal van initiatieven genomen. Tijdens het proces kwamen er wel wat uitdagingen op hun pad. Maar een echte rollercoaster werd het nooit. “Ik denk dat wij toch wel op bepaalde vlakken onderscheidend zijn”, aldus CEO Steve Van den Kerkhof.

Water is nooit ver weg in een pretpark. Ook niet in de Plopsa-parken. Vandaar dat een van hun MVO-acties het accent op water legt.

“Wij proberen ons eigen water zoveel mogelijk te zuiveren. En dat doen we vandaag bijvoorbeeld in Plopsaland De Panne en in Holiday Park, ons park in Duitsland. Ons park in Polen, Majaland Kownaty, volgt. Eigenlijk gaan we zelfs een stapje verder dan enkel het zuiveren van water. We proberen ook het water te hergebruiken. Niet voor menselijke consumptie, of om zwembaden te vullen. Wel voor onder meer onze brandleidingen, het aanvullen van vijvers en sanitair water. In De Panne en in Duitsland proberen we dan ook naar het nullozerstatuut toe te werken. Dat zouden we op termijn graag behalen.”

De grootste uitdaging daarbij? Je moet kunnen vertrouwen op een goede samenwerkingspartner. Wij laten ons ook extern begeleiden door Labo Derva. Zij kijken over onze schouders mee om een 'second opinion' te geven in heel veel zaken.

Energiebesparing via WKK

De Plopsa-parken verbruiken ook heel wat energie. Daarom kwam energiebesparing al snel op de MVO-agenda.

“We investeren volop in WKK’s (warmtekrachtkoppelingen). Wij doen dat bijvoorbeeld hier in Plopsaqua De Panne. We verbruiken dan wel een klein beetje meer gas om onze WKK te laten draaien. Toch besparen we zo aanzienlijk op elektriciteit. We zoeken overal structurele partners die ons daarin helpen en bijstaan. Voor de WKK werken we samen met Remeha. Zij hebben daarin vooral in Duitsland al heel veel ervaring. Ook bij deze inspanningen heb ik echt een paar keren gevloekt. Wat je in België allemaal moet doen om een WKK te mogen plaatsen, dat is qua vergunningen een ware veldslag.”

“Waarom? Eerst komt er een nieuwe milieuvergunning. En dan ga je investeren in een WKK. Opeens wordt dan de totale uitstoot van heel het park in vraag gesteld. Natuurlijk ga je een uitstoot hebben om je WKK te laten draaien. Maar dan zou er toch automatisch gedacht moeten worden dat je zo minder elektriciteit gaat verbruiken. Het zou net aangemoedigd moeten worden. Dat was een beetje het moeilijke eigenlijk. Wij hebben een afzonderlijke milieuvergunning voor onze WKK moeten aanvragen. Onze investering bedraagt toch al meteen 500.000 à 600.000 euro. Maar tegen dat je dat rond hebt, ben je anderhalf jaar verder.”

Daken vol zonnepanelen

Meer evident en meer bekend zijn de Plopsa-daken die vol liggen met zonnepanelen.

“Daar is Eneco onze strategische partner. Ons park in Nederland (Plopsa Indoor Coevorden) is eigenlijk bijna een nulverbruiker geworden. Wat het moeilijke is bij de zonnepanelen, heb ik zowel in België, Nederland als Duitsland ervaren. Dat is je zonnepanelen aangesloten krijgen. Daar gaat kostbare tijd verloren vind ik. Ik heb begrepen dat het in België dan nog relatief meevalt. Toch spreek je over een periode van enkele maanden. Veel bedrijven moeten er veel langer op wachten. Ik vind het heel spijtig als je zonnepanelen op je dak hebt liggen dat je ze dan pas drie maand later kunt aansluiten.”

Onbezette laadpalen

“We zijn systematisch laadpunten aan het installeren voor elektrische auto's. Eerlijk? Ze worden tot hiertoe nog niet veel gebruikt. Neem nu Plopsa De Panne. Daar hebben in de maand april twintig mensen hun auto opgeladen. Terwijl er daar per dag toch duizenden bezoekers zijn. In de maand mei hadden we negentien transacties. Maar goed, we geloven ook in een bepaald visibiliteitsaspect. Onze bezoekers zien dat ze hun auto kunnen opladen.”

Wat als de deuren van de parken sluiten? Dan gaat het licht systematisch uit. “Wij investeerden in een systeem om gecontroleerd de verlichting in- en uit te schakelen. Een uur na het sluiten is eigenlijk overal de verlichting uitgeschakeld als dat al niet manueel gebeurde. En ook tijdens de nacht blijft dat zo. We hebben daardoor heel wat betere resultaten geboekt qua energiebeheer. Verder zijn we sinds de afgelopen jaren aan het omschakelen naar ledverlichting.”

Doorgedreven afvalbeheer

Plopsa blijkt in België een voorloper te zijn wat betreft afvalbeheer.

Er wordt nu heel veel gesproken over een waarborgsysteem op blikjes en PET-flessen. Ik lees daar toch om de paar weken iets over in de pers. We hebben dat eigenlijk al sinds een drie- à viertal jaar ingevoerd.

In Duitsland bestaat voor PET en blik het fameuze pandsysteem. Je betaalt er per PET-fles 25 eurocent bij. Als je dat PET-flesje weer inlevert, krijg je de 25 eurocent terug. Het flesje wordt zo gecontroleerd opgehaald, herwerkt en hergebruikt. Ik vind dat systeem in Duitsland schitterend. We hebben het daarom gewoon gekopieerd naar België en Nederland.”

“Evident was dat niet. Waarom? Omdat we bijvoorbeeld heel veel Franse bezoekers hebben. In Frankrijk wordt er veel minder gesorteerd dan wij in België gewoon zijn. Wij zetten twee vuilnisbakken op een plein, één voor PET en de blikjes en één voor restafval.

In de praktijk werkte dat niet. Het werd allemaal restafval. Daarom kozen we voor dat Duits systeem.

Zachtjesaan hebben we dat uitgerold. We vroegen 15 eurocent pand en lanceerden hierover in de verschillende parken een campagne: Plopsa For Nature. Waarom 15 eurocent? Omdat we gewoon de reacties van de mensen wilden nagaan. Bleek dat een Nederlander dat bedrag genoeg vindt om het PET-flesje terug te brengen. Bij een Belg was dat veel minder. Daarom hebben we net als in Duitsland de prijs in België opgetrokken naar 25 eurocent. Nu zitten we met een zeer goede terugbrengratio.”

Afvalbeheervergaderingen

 De aanpak van Plopsa rond afvalbeheer werkt. Het inspireerde hen om nog een stap verder te gaan.

“We zijn nu bezig met de plastiek rietjes en bekijken of we zoveel mogelijk van disposables uit composteerbare materialen kunnen aankopen. We willen zoveel mogelijk plastiek vermijden. We houden trouwens afvalbeheervergaderingen samen met Suez. Zij zitten als een adviseur aan tafel.

We betrekken ook andere partijen tijdens nieuwe acties. Zoals? Kom Op Tegen Kanker. We bekijken samen hoe we omgaan met roken in onze parken. Volgens hen gaan we niet snel genoeg, maar ik vind dat je dat niet geforceerd mag doen. Op heel wat plaatsen is roken in onze parken nu al verboden. In wachtrijen, in de speeltuinen, bij optredens vooraan. We verkopen ook geen sigaretten in het park. We proberen elk jaar een stapje verder te gaan en vergeten niet om onze bezoekers te sensibiliseren.”

We proberen ook heel veel in te zetten op openbaar vervoer. We hebben daar volop over proberen te communiceren. Ons doel is om de bezoekers van Plopsaland De Panne zoveel mogelijk met de trein en de tram naar hier te krijgen. Ook daarin proberen we jaarlijks te groeien met de aantallen. We hebben dat natuurlijk niet in eigen hand. Als de treinen vol zitten, zitten de treinen vol. En als de trams vol zitten, zitten de trams vol.”

Tal van opleidingen

“De people-kant? Wij geven heel veel voordelen aan onze mensen. We willen ze een gevoel van thuiskomen geven. En ook daar denk ik dat we toch wel nog voor een uitdaging staan. Al zijn we in vergelijking met andere attractieparken een koploper. Wij zijn één van de weinige parken die aan hun seizoenmedewerkers bijvoorbeeld maaltijdcheques geeft. En zo proberen we toch links en rechts, elk jaar wat extra voordelen toe te voegen.”

Plopsa voorziet ook specifieke en algemene opleidingen voor haar personeel.

“Van alle lonen gaat er een percentage naar de opleidingen van ons personeel. Het is een vormingsfonds. Elk jaar zijn die centen meer dan op. Bijvoorbeeld aan opleidingen rond klantvriendelijkheid of een opleiding die te maken heeft met een specifieke job. We doen ook voortdurend taalopleidingen. Aan Franstaligen Nederlands. In Duitslang geven we opleidingen Engels. In Polen opleidingen Duits. Die vinden doorgaans allemaal in huis plaats.”

 CSR Manager aangetrokken

 Plopsa besliste om vanaf 1 november 2019 een extra functie te voorzien: een CSR Manager.

“Er zullen ongetwijfeld wel bedrijven zijn die een CSR Manager hebben. Persoonlijk ken ik er niet zoveel. En zeker niet van onze schaal. Maar ik denk dat binnen vijf of tien jaar elk bedrijf weleens een CSR Manager zou kunnen hebben. Of moeten hebben.

Onze CSR Manager is iemand die hier al 20 jaar werkt.

CSR is iets wat je door heel het bedrijf, in elke afdeling, een beetje moet laten leven.

Want het gaat van de zakjes in de merchandising over de disposables in de horeca tot het energieverbruik bij de attracties. Dus ik denk dat het belangrijk is dat je voor iemand kiest die het bedrijf al van binnenuit kent. Je hebt dan een grote voorsprong. Sinds een zevental jaar maken wij een jaarboek. We gaan er een tweede boekje aan toevoegen dat helemaal in het teken staat van onze MVO-acties.”

Ondertussen staan er ook nog nieuwe acties op stapel.

“We bouwen momenteel ons hotel. Buiten het feit dat we daar akoestisch zeer goed hebben opgelet wat we doen, willen we ook hier weer zo weinig mogelijk energie verbruiken. We hebben gekeken naar de luchtgroepen, airco’s en verwarming. Als de sleutel niet in de deur zit, zal alles uitvallen. Ik heb daar eens studies van gezien. Het energieverbruik in veel oudere hotels tijdens momenten dat de mensen niet op de kamer zijn, is gigantisch. Het zijn zaken die je ook achteraf heel moeilijk kunt toevoegen. Wij pakken het dus vanaf het begin mee.”

Gerelateerde duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
Toevoegen aan mijn bundel

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw bundel. U kan uw bundel vervolgens als één pdf document downloaden.

Voeg toe aan mijn bundel
Gepubliceerd op
28 februari 2020
Contactpersoon
Terug naar boven
Terug naar boven