Global Change Award 2019: mooie ronde prijzen voor circulaire innovaties

De Global Change Award is een initiatief van H&M waarbij 1 miljoen euro wordt verdeeld tussen veelbelovende startups die rond duurzame of circulaire innovatie in de modesector werken.

H&M organiseerde de wedstrijd voor de vierde keer. De vijf kersverse winnaars vertrekken met een flinke geldsom en het recht op een jaar mentorschap in een acceleratorprogramma in samenwerking met Accenture en KTH Royal Institute of Technology in Stockholm.

De wedstrijd heeft een internationale reputatie. Het hoeft dus niet te verbazen dat aanmeldingen van over de hele wereld binnenstromen. Met 6.640 inzendingen is het aantal verdubbeld tegenover vorig jaar.

De hoofdprijs van 300.000 euro gaat naar The Loop Scoop van Circular.fashion. Het Duitse bedrijf heeft een technologie gecreëerd waarmee ontwerpers over de kennis, tools en bronnen beschikken die ze nodig hebben om recycleerbare stukken te ontwerpen. De technologie biedt bovendien een circularity.id zodat consumenten weten wat ze kopen en hoe ze het product kunnen recyclen.

De tweede plaats is voor Sane Membrane door Dimpora, een biologisch afbreekbare en op mineralen gebaseerde coating voor buitenkledij. Op de gedeelde derde plaats staan Sustainable Sting door Green Nettle Textile uit Kenia, Clothes that Grow door Petit Pli uit Groot-Brittannië en Lab Leather door Le Qara uit Peru.

Dit jaar is er voor het eerst een crowdfundingplatform gekoppeld aan de wedstrijd, als aanvulling op de beurzen. Zo kunnen consumenten hun steentje bijdragen en een actievere rol spelen in de creatie van nieuwe projecten waarin ze echt geloven.

Het enthousiasme van consumenten en deelnemers maakt het overduidelijk: de toekomst van de mode-industrie is circulair.