Nederlandse ondernemers vinden ondergoed opnieuw uit

Simpel ondergoed kan zoveel beter geproduceerd worden. Dat vond Peter Van Akkeren, directeur van Saint Basics en voormalig reclamestrateeg bij FHV BBDO. Samen met zijn ontwerpster Marjolein van der Spoel zette hij drie vuistregels op papier waaraan zijn opnieuw uitgevonden ondergoed moest voldoen:

  • het moest beter zitten;
  • het moest er beter uitzien;
  • het moest beter geproduceerd worden.

Mooier, zuiverder, eerlijker

De t-shirts, slips en boxers van Saint Basics zijn geproduceerd uit biologisch katoen. De producent koos niet alleen voor een zachte stof, maar ook voor een basismateriaal zonder pesticiden.

De productie gebeurt niet in sweatshops of door kinderen voor een halve eurocent per stuk. En toch kunnen ze hun assortiment voordeliger aanbieden dan veel bekende modemerken. De voornaamste reden hiervoor is de tussenhandel die ontbreekt, wat ook milieuvriendelijker is.

Transparantie & sociaal verantwoord

Op de website van Saint Basics staat de volledige productieketen uitgetekend. Van de katoenproductie in West-Turkije tot de bezorging na bestelling via de webshop.

Per bestelling doneert Saint Basics een deel van het orderbedrag aan de 1% Club, een crowdfunding platform dat mensen in ontwikkelingslanden aan een nieuw bestaan helpt. De bijdrage van Saint Basics gaat naar armoedebestrijding en beter onderwijs in de wereld.