Lingerie voor alle lijven
Hanne Vandersteen richtte een eigen lingeriezaak op. Op haar manier.
Er is letterlijk niets dat dichter op je huid zit dan lingerie. En toch is een groot deel niet alleen afkomstig uit massaproductie, maar daarbovenop geproduceerd in verre landen onder lamentabele omstandigheden. Nochtans hoeft dat niet zo te zijn. Ondergoed kan ook duurzaam en lokaal geproduceerd worden. Op maat zelfs, want ieder lichaam is anders. En elk lichaam is welkom bij Hanne Vandersteen Lingerie.
Hanne Vandersteen: “Ik ben vijf jaar geleden gestart omwille van een nood die ik zelf voelde. We zien, als kind al, heel veel beelden waarin eigenlijk maar één type lijf, één type borst voorkomt. Zogezegd het ‘juiste’ type. Ik vind dat niet relevant. Het maakt niet uit hoe je er uitziet, je moet iets kunnen aandoen waar jij je goed in voelt. Maar voor veel vrouwen is dat moeilijk te vinden. Bij mij is dat heel erg veranderd tijdens mijn zwangerschap. Dan zo’n stukken metaal tegen je lijf voelen, dat werkt voor geen meter. Ik vond niets meer dat comfortabel was, dat echt goed paste. Dus heb ik beslist om het dan maar zelf te doen en ondertussen is het mijn fulltime job. Ons aanbod strekt van XS tot XXXXXL, veel groter dan de gemiddelde winkel en met verschillende cup dieptes. Ik werk op bestelling en op maat, dus als je niet in een standaard hokje past, is dat geen probleem.”
[[{"fid":"81416","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"De modellen van Hanne Vandersteen Lingerie op een rij","field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"field_copyright[und][0][value]":"Hanne Vandersteen Lingerie"},"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"De modellen van Hanne Vandersteen Lingerie op een rij","field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"field_copyright[und][0][value]":"Hanne Vandersteen Lingerie"}},"attributes":{"alt":"De modellen van Hanne Vandersteen Lingerie op een rij","class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]
Dat merk je ook aan de website van Hanne Vandersteen Lingerie. Daar zie je modellen in alle maten.
“Dat was een heel bewuste keuze. Ik wou mensen laten zien die andere lijven hebben. Voor mij is een belangrijke pijler: hoe je bent is goed genoeg. Je hoort wel eens dat mensen pas iets mooi voor zichzelf willen kopen als ze een bepaald gewicht of uiterlijk gehaald hebben. Dat hoeft helemaal niet, maar het zit diep ingebakken. Onlangs stond ik aan de schoolpoort en er kwam een vrouw met een zware boezem voorbij, zonder beugels. Er zat dus wel wat beweging in de borsten. Dat is niet meer dan normaal. Maar toch hoor je daar allerlei commentaren op: ‘Die zou beter een deftige bh kopen’. Als je dat al hardop zegt tegen anderen, wat denk je dan nog allemaal? Mensen zijn zo tegen elkaar, maar ze kijken ook op die manier naar zichzelf. Ik denk dat we wel wat werk hebben om onszelf te leren aanvaarden. Dat geldt trouwens evengoed voor vrouwen als voor mannen. Het echte werk ligt natuurlijk bij jezelf, maar ik denk dat mooie, comfortabele lingerie daar wel een beetje bij mag helpen.”
Hoe verliep de opstart van jouw eigen zaak?
“Met veel trial and error. Ik kom uit een creatief milieu, dus ik kende veel mensen met fotografie skills of die model wilden zijn. Maar dan op de dag van de fotoshoot voor mijn eerste collectie, ontdekte ik dat ik zwanger was. Ik moest veel combineren en de lingerie stond op een laag pitje, maar ik bleef er wel deeltijds aan doorwerken. Het was een beetje bootstrapping, ik heb bijvoorbeeld nooit een starterstraject gevolgd van UNIZO ofzo. Dat voelde als iets dat niet voor mij was, te serieus. In het begin vond ik het moeilijk om mezelf als ondernemer te benoemen, zeker omdat je dan nog geen succeservaringen hebt. Maar je moet dat wel durven doen. Als je het als hobby ziet, blijft het zo.”
“Op een bepaald moment volgde ik een cursus over webshops. Daarna begon ik het wat meer serieus aan te pakken en kwam er meer groei in de zaak. Nu krijg ik via de KMO portefeuille ook begeleiding bij Compagnonne. Die richten zich vooral op vrouwelijke ondernemers die ze helpen doorgroeien. De belangrijkste les die ik uit die opstart trok, was dat het niet perfect hoeft te zijn om te mogen lanceren. Ik kon geen website bouwen, wist niets over events organiseren. Maar je kan alles uitzoeken of aan iemand gaan vragen. Zo kom je er wel.”
[[{"fid":"81415","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Boudoirfoto van een vrouw in lingerie ","field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"field_copyright[und][0][value]":"Hanne Vandersteen Lingerie - G foto"},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Boudoirfoto van een vrouw in lingerie ","field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"field_copyright[und][0][value]":"Hanne Vandersteen Lingerie - G foto"}},"attributes":{"alt":"Boudoirfoto van een vrouw in lingerie ","class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
Ondertussen organiseer je wel events zoals lingerieworkshops en werk je met veel andere ondernemers samen.
“Dat is heel belangrijk voor mij. Je legt zo contacten met mensen die dezelfde visie hebben en je kan elkaar helpen. Een topproject was de samenwerking met Uwe Porters. Zij is een vroedvrouw die ook moeder werd en taboes rond ouderschap bespreekbaar wil maken. Veel koppels lopen bijvoorbeeld vast op zaken als seks na het krijgen van een baby. Wij hebben samen een body ontworpen speciaal voor die postpartum periode. Ik heb ook een body ontworpen voor My Melonade, een Hasseltse ondernemer gepassioneerd door duurzame mode. De lingerieworkshop doe ik samen met Fashion Basement. Dat is een online naaischool die zelf kleren maken toegankelijk wil maken voor iedereen, ook als je geen tijd hebt om tijdens de week naar de les te gaan. En op 9 december organiseer ik een event samen met verschillende andere ondernemers. Zoals een personal trainer die werkt rond zelfliefde en het idee dat je traint om jezelf aan te sterken, niet zozeer om af te vallen. Op het event willen we rond dat soort thema’s vrouwelijke ondernemers samenbrengen. Mensen met dezelfde visie.”
Wat is jouw visie op het ondernemerschap?
“Je moet goed weten wat jij wilt dat jouw onderneming voor jou doet. Ik wil met mijn zaak de rekeningen betalen, maar ik wil ook naar het optreden van mijn dochter kunnen gaan. Dat wil ik allebei. Groei is minder belangrijk voor mij dan een goede balans. Ik wil niet over mijn eigen grenzen of die van mijn gezin gaan. Eerlijk: er zijn momenten dat ik het gevoel heb dat ik mijn gezin verwaarloos en soms voelt het alsof ik mijn bedrijf verwaarloos. Daarom is het belangrijk heldere prioriteiten te stellen. Als het eens wat trager gaat, is dat prima ok. Ik moet geen miljonair zijn op veertig, maar ik vind het wel fijn dat mijn kind ziet dat mama iets uit de grond stampt. Dat is ook een waardevolle manier om iets van je leven te maken.”
“Ik probeer die visie aan te houden nu ik extra mensen inschakel. Er zijn sinds kort twee mensen die mee naaien en iemand die helpt bij stockbeheer. Een van de naaisters doet dat geleidelijk, één dag per week om te zien of het iets voor haar is. Voor de andere bereid ik pakketjes die ze komt halen. Daar kan ze thuis aan werken, tijdens de dutjes van haar kindjes. Zo heeft ze een inkomen en is ze toch thuis. Dat is de manier waarop ik wil doorgroeien, liefst met mensen die anders nog geen job zouden kunnen doen. Het is wel een uitdaging voor mij om iets los te laten dat ik zo belangrijk vind. (lacht) Soms ben ik een beetje een workaholic, dan moet ik tegen mezelf zeggen: ‘het is goed genoeg’. En naar mezelf luisteren natuurlijk. Dat is misschien het allerbelangrijkste, zowel in ondernemen als in lingerie: als het niet goed voelt, is het niet juist. Vertrouw op je buikgevoel, of het nu over je bh gaat of over je levenskeuze.”