Verzekeringsmaatschappij zorgt dat personeel goed in zijn vel zit

AG Insurance is een Belgische verzekeringsmaatschappij. Zij verkopen met verschillende verzekeringen niets tastbaars, wel een service. En dus zetten ze in op klantgerichtheid en innovatie.

“Maar om dat te bekomen, moet iedereen bij ons goed in zijn vel zitten. We investeren daarom in participatie, carrièremogelijkheden en welzijn op het werk”, vertelt Inke Daems, Head of Business HR & Talent bij AG Insurance.

Inzetten op maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor AG Insurance een logische keuze, geeft Inke Daems aan.

Een verzekeringsmaatschappij heeft sowieso een maatschappelijke rol. We zorgen in zekere mate voor een georganiseerde solidariteit. Daarom investeren we in mensen en in de organisatie. Want onze medewerkers kunnen het verschil maken. We doen er dus alles aan om ervoor te zorgen dat zij goed in hun vel zitten.

Drie pijlers

AG Insurance hangt hun MVO-inspanningen op aan drie pijlers.

De eerste is participatie. “Dat gaat over communicatie. We nodigen onze mensen een paar keer per jaar uit voor ontmoetingen met leden van het directiecomité. Daar kunnen ze komen luisteren, vragen stellen en discussiëren. De communicatie sturen we naar verschillende doelgroepen. We vragen hen ook om een rol op te nemen in de organisatie van sponsoractiviteiten, zoals de Memorial Van Damme. Het zijn ook onze eigen mensen die in onze brochures staan.”

Daarnaast investeert AG Insurance in de carrièregroei van hun medewerkers. “We zetten in op ontwikkelen en leren. Bijvoorbeeld rond digitalisering hebben we dit jaar een themaweek gehouden, zodat iedereen mee kan evolueren met de digitale tijd. In eerste instantie wilden we bewustzijn creëren via keynotes, workshops en experience momenten. Een voorbeeld? Over drones of e-bikes. Daaruit vloeien nu ook doorgedreven opleidingen, en kansen om ervaringen te delen zoals onze digitale cafés.”

De laatste pijler is welzijn op het werk. “In eerste instantie gaat het over een gezonde work-life balans. Flexibiliteit is het sleutelwoord. Iedereen heeft bij ons de kans om een dag per week te telewerken. En dat wordt door de meerderheid gedaan. We hebben ook glijdende uren. Er is daarnaast de kans om loon om te zetten in extra vakantiedagen.”

“We nemen ook tal van acties om onze mensen gezonder te laten leven. We proberen hen aan het sporten te krijgen. We nodigen bijvoorbeeld een keynotespreker uit rond gezonde voeding. Met Well@Work hebben we ook workshops over gezond eten en beweging. Mentale gezondheid maakt daar ook deel van uit. We organiseren lessen in relaxatie en yoga. Of opleidingen om stress te herkennen en hoe ermee om te gaan. Jaarlijks organiseren we een medisch onderzoek ter preventie.”

Niet iedereen moet meedoen

De verzekeringsmaatschappij telt 4.000 mededewerkers. Het is niet onlogisch dat niet iedereen aan elke activiteit deelneemt.

“Het moet natuurlijk uit henzelf komen. Maar onze inspanningen worden geapprecieerd. Wat we nog beter kunnen doen is communiceren rond de bedoeling van de verschillende initiatieven. We moeten daarom soms keuzes maken om zaken eenvoudig te maken, hoewel ons aanbod langs de andere kant gevarieerd moet blijven. Het komt erop aan om te kiezen voor het meest waardevolle.”

“We blijven nu verder werken op de digitale detox. Een verslaving aan de smartphone en e-mails zorgt voor stress. Een stap verder en we komen tot burn-out. Het is een maatschappelijk fenomeen dat we mee willen counteren.”