Rijstijlmonitoring nodig voor blijvende gedragsverandering

DrivOlution is een Vlaams-Brabants bedrijf dat zich al elf jaar inzet voor veiliger rijgedrag bij bedrijfswagenbestuurders. Zij analyseren rijdata en vertalen die in heldere rapporten.

Daarnaast geeft DrivOlution opleidingen aan chauffeurs en volgt het hun rijgedrag ook nadien verder op. “Het aantal schadegevallen vermindert hierdoor, maar ook het brandstofverbruik daalt”, vertelt mede-zaakvoerder Rein Casters.

Zowel mede-zaakvoerder Jan De Strooper als Rein Casters zagen bij de start van hun bedrijf een grote nood aan begeleiding en opvolging bij bedrijven die willen inzetten op een betere veiligheid van hun personeel in het verkeer.

“Bedrijven krijgen vaak te maken met schadegevallen, herstellingen, … Daarom wilden we hun bedrijfswagenbestuurders (van personenwagens, lichte vrachtwagens en grote vrachtwagens, nvdr.) coachen naar een beter rijgedrag.

Op die manier verhoogt het welzijn binnen het bedrijf én besparen ze tegelijkertijd op kosten.”

Brandstofprijzen verhogen interesse in ecologie

“De interesse in het belang van ecologie steeg samen met de brandstofprijzen. Bedrijven wilden hierin hun verantwoordelijkheid opnemen. Waar het elf jaar geleden enkel ging om veiligheid, kwam nu ook het kostenplaatje in beeld.

Onze opleidingen sloegen aan bij de chauffeurs en bedrijven, maar we merkten nog geen onmiddellijke impact op de schade en het verbruik. We beseften dat opvolging nodig was om tot goede resultaten te komen.”

Resultaten uitgedrukt in euro’s

DrivOlution besloot om meer te gaan voor het resultaat.

“Voor bedrijven wilde dat zeggen dat we onze meetresultaten moesten uitdrukken in euro’s. Dat vergde een verruiming van onze aanpak. Maar we bleven ervan overtuigd dat we moesten meten en analyseren om het gedrag effectief te veranderen.

De twee belangrijke vragen die we meenemen in alle opleidingen en opvolging zijn: “Hoe zijn de gegevens vandaag en waar willen we naartoe?”

Ontwikkeling rapportagetool

Om bedrijven de nodige feedback te kunnen geven, ontwikkelde DrivOlution een rapportagetool.

“We bieden bedrijven een totaalpakket aan. Een van de succesverhalen is een case bij Realdolmen. Ze kampten met een hoge schadestatistiek en wilden iets doen aan het verbruik bij hun 1.200 bedrijfswagens.

Naast de rapportagetool met maandelijks gedetailleerde verslagen over het verbruik, de schade, de boetes, enzovoort, gaven we ook opleidingen aan de chauffeurs. De combinatie had en heeft nog steeds een permanent sensibiliserend effecten en een meetbaar resultaat.”

“Of duurzaamheid een rol speelt? We merken dat bedrijven er nu veel meer mee bezig zijn dan vroeger. Grote bedrijven hebben die gegevens bijvoorbeeld nodig voor hun duurzaamheidsverslag.

Het bewustzijn stijgt, maar het is zeker niet de hoofdreden. Wat de reden ook is, het maakt niet uit. Het veranderen van het rijgedrag heeft een effect op alle facetten. Echt leuk om te zien.”

IT-afdeling verder uitbouwen

Ook het rijgedrag van de eigen medewerkers volgt DrivOlution op de voet. “Inzetten op het openbaar vervoer is niet realistisch, want onze instructeurs moeten zich verplaatsen door het hele land.

Daarom hebben we een eigen car policy. Die schrijft bijvoorbeeld voor dat alle wagens onder 110gr CO2 moeten blijven. Daarnaast gaan we er natuurlijk prat op dat onze medewerkers wat betreft rijgedrag steeds het goede voorbeeld geven en ten allen tijde zuinig, veilig en efficiënt rijden.”

“Wat de toekomst brengt? We willen meer en meer onze klanten ervan bewust maken dat rijgedrag bij hun personeel veranderen een totaalaanpak vergt. Enkel opleidingen volstaat niet. Net zoals om elk ander gedrag te wijzigen, is een combinatie van doelen stellen, opleiden en opvolgen aangewezen.”

Bestelwagens zijn voor ons ook een interessante markt om onze aandacht nog meer op te gaan richten. Daar is nog heel veel werk te doen rond veiligheid en brandstofbesparing. Het is een doelgroep die om allerlei redenen aan de aandacht van de bedrijven ontsnapt.

Maar het allerbelangrijkste zijn de uitdagingen en projecten op IT-vlak. We leven in een technologisch bijzonder snel evoluerende omgeving. Meer en meer data rond rijstijl komen beschikbaar via allerlei kanalen. We willen vooruit blijven lopen en de data effectief gebruiken om onze klanten gefundeerde beslissingen te laten maken. Deze moeten niet alleen ieders veiligheid en het milieu ten goede komen, maar ook tot betere business beslissingen leiden.

We maken graag het verschil!”