Je elektrische wagen is de nieuwe iPhone

Mocht je het nog niet weten: elektrisch rijden is de toekomst.

Dat voorzag Bart Massin in 2017, toen hij de switch maakte van de energiesector naar Stroohm. Dat bedrijf wil elektrisch rijden maximaal ondersteunen. “In bedrijven die met ons in zee gaan, kiest nu al 40% van de werknemers voor elektrisch.”

Stroohm installeert laadpunten, zorgt voor de financiering van elektrische wagens en begeleidt bedrijven die hun wagenpark willen elektrificeren. Ze geven ook vormingen in de autosector, aan leasingbedrijven en autoverkopers. Leuk weetje: in Stroohm zit “ohm”, de eenheid voor weerstand.

“We willen de weerstand tegen elektrisch rijden wegwerken”, verduidelijkt Bart Massin, mede-oprichter van Stroohm. “We geloven sterk in de toekomst van elektrisch rijden. En wij walken onze talk: terwijl onze concurrenten nog rondrijden met dieselwagens, was ons wagenpark van bij de start groen. Je moet geloven in je product, anders heeft de consument dat door.”

Massin verbaast zich erover dat de energiesector pas laat de switch maakte. “Bij Engie Electrabel hadden ze vier jaar geleden vier elektrische wagens, op een vloot van 4.000! We hebben ook Luminus begeleid in hun transitie: die hadden tot voor kort geen elektrische of hybride wagens, nu is dat al een derde”, stelt hij.

Opleidingen voor verkopers

Stroohm wil iedereen meetrekken in het verhaal van e-mobiliteit. “Wij geven opleidingen bij autoconstructeurs, leasingbedrijven en verkopers. Die vertelden vroeger over de carburator, het aantal pk,… Maar vandaag de dag is het een heel ander verhaal. Als het over elektrische wagens gaat, moet je een expert zijn in batterijen, elektronica, nieuwe technologieën,…”

Het gaat in die opleidingen over laadoplossingen. “Zo leren ze over de nulgeleider, wat er moet gebeuren met de stroomvoorziening, of de wagen aangesloten kan worden op 230 of 400 volt,… Door de heisa rond zonnepanelen en het capaciteitstarief krijgen we ook veel vragen over slimme laadpunten. Want hoe je het ook draait of keert: mensen willen hun investering terugverdienen. Een elektrische of plug-in hybride wagen is voorlopig nog duur, dus moet je nadenken over de goedkoopste energiebron.”

Het duurzame aspect is namelijk niet dé reden om over te schakelen naar elektrisch. “Dat is wel belangrijk voor werkgevers, maar de doorsnee werknemer kan je daar niet mee overtuigen. Daarom maakt men groene bedrijfswagens financieel interessanter, zodat je als werknemer minder bijdraagt voor een elektrische als voor een wagen met verbrandingsmotor. Een dure bedrijfswagen wordt op die manier heel wat goedkoper in zijn elektrische variant”, weet Massin.

“Je wagen is de nieuwe iPhone”

Elektrisch rijden heeft volgens Massin alleen maar voordelen. “Met een elektrische of hybride auto zorg je ervoor dat de CO2-uitstoot daalt. Maar ik merk ook dat elektrisch rijden cool is, iets om mee uit te pakken. Het is de nieuwe iPhone, terwijl een dieselwagen een Blackberry of Nokia is. Trouwens: de connectie met je smartphone is ook handig. Niets fijner dan op afstand je verwarming al kunnen aanzetten voor je vertrekt, of in de zomer je airco al even te laten blazen.”

Er zijn leuke toepassingen, maar de sleutel tot meer groene wagens op de baan zit hem in meer informatie en communicatie.

Betrek iedereen bij het proces. Met de juiste informatie kan je overenthousiaste mensen wat afremmen en mensen die eerder terughoudend zijn, overtuigen. Elektrisch of plug-in hybride is vaak een betere keuze, maar dan mag je niet zomaar zeggen: ‘Je kan ook een elektrische kiezen’. Bij bedrijven die met ons in zee gaan, kiezen 40% van de werknemers voor elektrisch. In 2021 hopen we dat cijfer naar 60% te halen”, stelt Massin.

Massin zegt dat het nú het moment is om te schakelen. “Binnen dit en enkele jaren gaat men wagens met een verbrandingsmotor fiscaal nog meer belasten. Je kan dus maar beter vandaag beginnen en ervaring opbouwen dan net voor de deadline tot het besef komen dat je elektrisch vermogen op kantoor ontoereikend is om je wagenpark op te laden”, duidt Massin.

All-in oplossing

Stroohm bedacht dus een all-in oplossing voor bedrijven en particulieren. “We helpen tot twee jaar bij de overstap naar elektrisch. In onze portefeuille zitten nu al heel wat grote organisaties, zoals Cronos, Leaseplan, Luminus,  Ernst & Young, Delhaize, VOKA,… Dit jaar komen er nog heel wat bij, zoals Picanol en GBL. Niet slecht, als je weet dat we pas begonnen zijn in 2017.”

Stroohm geeft niet alleen advies, het doet ook de grond- en infrastructuurwerken voor laadpalen. “Bij nieuwbouw is dat binnenkort verplicht vanaf 10 parkeerplaatsen, door de EPB-wetgeving. Maar we plaatsen uiteraard ook laadinfrastructuur bij bestaande bedrijven”, aldus Massin.

Door die brede dienstverlening wordt Massin ook geregeld gevraagd om in een expertenpanel te zitten. “Ik ben ondervoorzitter van AVERE, de Belgische federatie rond elektromobiliteit. Maar met Stroohm plaatsen we ook veel content op onze website. Blogposts over de impact van het capaciteitstarief, of je laadkabel over de stoep mag lopen, hoe je laadpalen kan plaatsen in mede-eigendom,… Op die manier bereiken we ook veel mensen via zoekmachines om hen te helpen naar elektrificatie.”

Helikopterview bewaren

De vraag naar laadpalen stijgt. Hoe ze dat bolwerken binnen zo’n jong bedrijf? “We denken constant na over onze bedrijfsvoering. Het is nu vooral zaak een helikopterview te bewaren. We zijn intussen met 17 medewerkers, dat is best veel op een paar jaar tijd, maar we willen ook dit jaar nog mensen aannemen. ”

Geen evidentie, want techniekers die knowhow hebben over de plaatsing van laadpalen, liggen niet voor het grijpen. “En al zeker geen vrouwen”, zucht Massin. “Dat maakt van ons voorlopig nog een mannenbastion. We voorzien wel opleidingen op maat, want er moet elke dag een leger techniekers de baan op. Vlaanderen wil 30.000 publieke laadpalen installeren tegen 2025. En privé wordt er nog veel meer in geïnvesteerd, dus we gaan ons team echt nog moeten uitbreiden.”

Of Stroohm daarbij hulp van buitenaf inroept? “Nee, onze sociale media en ons brede netwerk zijn voorlopig voldoende. We hebben nog geen beroep moeten doen op een selectiekantoor - interessante mensen bieden zich telkens weer aan. We doen al onze funding ook zelf, wat ertoe leidt dat we heel bewust omgaan met onze middelen.”

Op solide basis opschalen

Stroohm draait nu al meer dan 2 miljoen euro omzet. “We willen op een solide basis opschalen. We zitten in Dendermonde heel centraal, en onze consultancy vertrekt vanuit Antwerpen. Op termijn willen we uitbreiden naar Mechelen en Leuven, maar onze structuur moet eerst aangescherpt worden om geen last van groeipijnen te hebben. Daarna kunnen we ons misschien ook wagen aan een buitenlands avontuur.”

Het enthousiasme voor elektrisch rijden is in ieder geval groot. “Al onze werknemers zijn overtuigd van de maatschappelijke meerwaarde van elektrisch rijden. Er lopen nu ook drie stagiairs mee, laatstejaars uit lokale scholen. Dat is mede omdat elektrisch rijden de toekomst is. Veel meer dan automechanica”, glimlacht Massin.