Oxfam rangschikt voedingsbedrijven op sociaal en ecologisch vlak

Oxfam heeft een update gepubliceerd van zijn score van internationale voedingsmiddelenbedrijven op sociaal en ecologisch vlak. Kapitaalinvesteerders onderschrijven de eisen van Oxfam.
 

De top tien van internationale voedingsmiddelenbedrijven, samen goed voor een omzet van 1 miljard dollar per dag, werd door Oxfam in een rangschikking gegoten. De lijst gaat na hoe de bedrijven scoren op hun beleid en transparantie van de productieketen. Klimaat, vrouwenrechten, water- en landgebruik zijn onderwerpen die aan bod komen. De tien grootste voedingsbedrijven zijn Unilever, Nestlé, Coca-Cola, Danone, Mondelez, Mars, General Mills, PepsiCo, Associated British Foods (ABF) en Kellogg’s.

Opvallend bij deze update na een half jaar: 33 van de belangrijkste investeringsfondsen, 1,4 biljoen waard in activa, onderschreven het verzoek van Oxfam aan de bedrijven voor meer transparantie en een bewuster beleid. ‘Door een gebrek aan transparantie in de sector, is het moeilijk in te schatten welke risico’s en kansen de voedingsbedrijven in hun productieketen voortbrengen’, staat er in de verklaring. ‘Er is een grote nood aan duidelijke verbeteringen in deze sector.’

Vooruitgang geboekt

Zeven van de tien bedrijven troffen al maatregelen om hun score te verbeteren, stelt Oxfam deze week in de update. Zo scoort Nestlé bijvoorbeeld beter op “land”, wat betekent dat het bedrijf landrechten uitvoeriger erkent en de rechten van de plaatselijke gemeenschappen respecteert bij de aankoop van grote stukken grond. Coca-Cola scoort nu beter op biodiversiteit en het beperken van watervervuiling en broeikasgassen.

Bij drie van de tien bedrijven, PepsiCo, ABF en Kellogg’s, werden nog geen verbeteringen vastgesteld. Opvallend is ook dat geen van de bedrijven beter scoort in de rangschikking ‘redelijk’.

Bron: MO.be