Floating Battery: binnenvaart onder stroom
De binnenvaart heeft nood aan meer en flexibele voorzieningen, voor stroom bij het aanmeren en voor batterij-elektrische schepen. Het VIAVIA project test een veelbelovende oplossing: mobiele batterijcontainers. En wat staat er nog meer op stapel in de wereld van duurzame scheepvaart?
Als een schip stilligt aan wal, gebruikt het gewoonlijk dieselgeneratoren om stroom op te wekken. Denk aan de ophef van enkele jaren terug over cruiseschepen die in de Antwerpse haven lagen te ronken, met alle SOx’en van dien. Een duurzamer alternatief dat toen veel aandacht kreeg, is walstroom: een schip aansluiten op het stroomnet. Dat heeft een positieve invloed op de uitstoot en de geluidsoverlast, maar is structureel niet altijd even makkelijk. Die structurele uitdagingen zijn nog een stuk groter als we overstappen naar elektrische scheepvaart. Elke ligplaats uitrusten met vaste infrastructuur zal moeilijk zijn, zeker voor de kleinere terminals.
Daarom verkent VIL, het aanspreekpunt voor de logistieke sector, samen met 22 bedrijven de mogelijkheden van mobiele batterijcontainers. Het initiatief, genaamd ‘Floating Battery’, is een onderdeel van het VIAVIA project. De partners zullen verschillende types batterijen en supercondensatoren vergelijken. Zo willen ze een concept uitwerken voor een multi-use powerstation voor het opladen van batterijcontainers in synergie met andere toepassingen. Als je eenmaal een grote batterij hebt staan, kan je die bijvoorbeeld ook inzetten als noodstroom of voor diensten aan het stroomnet.
“In sommige havens zijn sleepbootsteigers gevestigd op locaties waar het aansluiten op walstroom niet eenvoudig is. Floating Battery biedt een oplossing waarbij walstroom naar deze locaties kan worden gebracht zonder grootschalige of complexe infrastructuurwerkzaamheden”, aldus Stijn Van Beneden, Fleet & Innovation Manager bij Boluda Towage, een van de projectpartners.
De toekomst van scheepvaart
Elektrificeer alles, dus ook de scheepvaart? Wel… Dat is een complex vraagstuk. Aan de ene kant zijn er nu al elektrische toepassingen in opkomst: van grote elektrische ferry’s, over vliegende elektrische ferry’s, tot Chinese en Nederlandse binnenvaart. Die elektrische schepen voor de binnenvaart gebruiken trouwens nu al batterijcontainers en dat is heel erg logisch. Een container is een gestandaardiseerde eenheid waar de meeste schepen en haveninfrastructuur al op voorzien zijn. Vandaar dat ze ook in Nederland al met batterijcontainers aan de slag zijn.
Maar dat is binnenvaart. Wat doe je met de grote oceaanreuzen die vlotjes 10 miljoen liter brandstof aan boord hebben en er meer dan 200 000 liter per dag doorjagen? Gelukkig zal rond de 40% daarvan sowieso moeten verdwijnen, want dat is het aandeel van fossiele brandstoffen in oceaan kruisend transport. Voor de rest zijn er hopen ideeën die variëren van matroos-smeltend gevaarlijk (zoals giftig ammoniak door je machinekamer pompen) tot saai maar efficiënt (zoals je boot tijdig kuisen en iets trager varen). En voor de nostalgici onder ons: grote zeilen worden structureel lastig voor containerschepen, maar een gigantische, zelf-opvouwende windvlieger behoort wel tot de mogelijkheden.
Projectdeelnemers Floating Battery
Cinvio, De Wit Bunkering, Gosselin, Brabo, 247 Energy, De Vlaamse Waterweg , PoAB, C-battery, Zénobe, Boluda, POM Limburg, DGA shipping, Naval Barging, Victrol Chartering, Port Of Limburg, ZULU Associates, WeBarge, ABEE Group, PON Energy Rental NV, Ziero, Mobix en Arabel.