Drie op vier Belgische bedrijven zien economische voordelen van MVO
Drie vierden van de Belgische bedrijven geloven dat het opnemen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid (ook wel 'Corporate Social Responsibility' genoemd) op termijn loont. MVO kan medewerkers motiveren, talent aantrekken, klanten overtuigen en kosten besparen.
Dat blijkt uit de CSR Monitor 2018, die bij 640 Belgische bedrijven peilde naar hun kijk op en aanpak van duurzaam ondernemen. Deze monitor is het resultaat van een onderzoek van Trendhuis in samenwerking met BNP Paribas Fortis.
MVO is noodzaak
Twee derden van de Belgische bedrijven ziet MVO als een noodzaak om te overleven in de sterk veranderende wereld. Grote bedrijven zijn daar iets vaker van overtuigd dan kmo’s. Daartegenover zijn er veel minder bedrijven die MVO zien als iets dat enkel goed is voor het imago. Het bedrijfsleven, ook in België, meent dat duurzaam ondernemen dus meer is dan een hype.
Ongeveer een derde van de 640 CEO’s en managers die deelnamen aan de studie, zien MVO als een extra kost voor hun onderneming. Een kleine helft vreest wel dat hun klanten de rekening zullen betalen. Het grootste deel van het leidinggevenden bekijkt de acties voor het duurzaamheidsbeleid binnen het bedrijf als een rendabele investering.
MVO is vruchtbaar
De CSR Monitor peilde ook naar de vruchten die de bedrijven (denken te) plukken van hun MVO-investeringen. Die zien ze in eerste instantie op vlak van HR: zeven op de tien van de CEO's en managers, die participeerden aan deze bevraging, denkt dat duurzaam ondernemen de eigen medewerkers motiveert. Zes op de tien vindt ook dat het talentvolle medewerkers aantrekt. Zo wordt MVO ook een belangrijk element in de ‘war for talent’.
Verder zien de bedrijven ook economische voordelen. Meer dan de helft van de bedrijven denkt dat duurzaamheid een aankoopcriterium is geworden voor hun klanten. Een ongeveer even groot aandeel van de ondernemers vindt dat MVO helpt om kosten te besparen.
MVO is geloof
De studie clustert de bedrijven uiteindelijk in drie groepen. Een grote helft van de deelnemende CEO's en managers zien zichzelf als CSR believers. Zij menen dat MVO de enige weg vooruit is in een steeds sneller wijzigende wereld. Ze ondernemen duurzaam – of willen dat doen – vanuit overtuiging.
Drie op de tien leidinggevenden uit het Belgisch bedrijfsleven investeren in MVO, omdat het verwacht wordt, door de klanten en de omgeving. Deze CSR pragmatics investeren duurzaam ondernemen omdat het hun merk sterker kan maken, maar beschouwen het ook vaker als een extra kost.
De kleinste groep van bedrijven geloven niet in MVO op lange termijn. Deze CSR passives denken dat duurzaam ondernemen een concept is dat wel snel zal overwaaien.