Burgers engageren voor het klimaat: hoe krijgen we meer mensen mee?
In deze lezing leggen George Marshall en Jill Peeters uit waarom sociale wetenschappen belangrijk zijn in de strijd tegen klimaatverandering en wat we eruit kunnen leren om meer mensen te engageren voor het klimaat. George Marshall is stellig dat hij zelf het meest leerde over klimaatverandering van degenen die ze ontkennen.
In de strijd tegen de klimaatverandering moeten we met zijn allen nu actie ondernemen. En dat gebeurt ook: veel grote en kleine acties tonen hoe het anders kan en spreken mensen aan. Toch hebben deze acties niet altijd het gewenste effect.
Goedbedoelde acties leiden wel eens tot klimaatmoeheid en zelfs polarisatie. Hoe vermijden we dat? Hoe bereiken we met onze klimaatboodschap een groter publiek? Hoe zetten we klimaatinitiatieven op die mensen verbinden en tot engagement bewegen?
Inzichten uit de gedragswetenschappen kunnen het maatschappelijk draagvlak voor de klimaatuitdaging vergroten: luister naar je publiek en neem hun bezorgdheden ernstig; breng een verbindend verhaal; ga in gesprek.