Designlabel groeit als partner voor sociale makers

design van Vol+Maakt

Het designlabel Vol+maakt stelde eind 2018 een eerste collectie tentoon in het Gentse Design Museum. Begin 2020 volgt een tweede collectie. Ondertussen groeit het label door als designpartner voor sociale makers. Maatwerkbedrijven en ondernemers die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen kunnen beroep doen op Vol+maakt om designproducten te ontwikkelen én in de markt te zetten.

Het label is gegroeid uit een initiatief van Ministry of Makers en Stad Gent om sociale economie bedrijven te verbinden met de reguliere economie. Drie designers - Sep Verboom, Valerie Bervoet en Cas Moor - werkten samen met maatwerkbedrijven Labeur en Compaan. De collectie die zo ontstond, kreeg gedurende enkele maanden een plaats in het Gentse Design Museum. Daar wordt begin 2020 de nieuwe collectie voorgesteld. Ditmaal gaat het om een samenwerking met nieuwe designers en makers waardoor het netwerk groeit.

Vraag naar productinnovatie

“Door de groei van het netwerk komen er ook steeds meer vragen binnen van zowel designers als bedrijven om te kunnen samenwerken. Deze vragen komen niet alleen uit de regio Gent, maar uit gans Vlaanderen”, zegt labelmanager Valerie Bervoet.

“Er is bij maatwerkbedrijven duidelijk behoefte aan extra begeleiding om aan productinnovatie te doen. Uiteraard is innovatie voor ieder bedrijf een uitdaging, maar bij maatwerkbedrijven komen er een aantal extra factoren bij: je moet rekening houden met de regelmatige instroom en uitstroom van arbeidskrachten én je product moet op maat van de vaardigheden van de medewerkers ontworpen zijn. Dit vraagt een goede samenwerking tussen designer en de werkvloer – de concrete maatwerker.”

Designpartner voor sociale makers

Om aan die vragen tegemoet te komen wordt Vol+maakt meer dan de designcollectie alleen. Het label groeit door naar een designpartner die sociale makers helpt. Als matchmaker brengt Vol+maakt sociale makers en ontwerpers samen om via co-creatie designproducten te ontwikkelen én in de markt te zetten.

Dankzij de intense samenwerking worden nieuwe productlijnen ontwikkeld, of bestaande productlijnen geoptimaliseerd. Vervolgens helpt Vol+maakt met de uitbouw van een commerciële strategie rond de producten.

De begeleiding van de eerste maatwerkbedrijven zit momenteel in de pijplijn. Midden 2020 komen de eerste producten op de markt..

 

Dit nieuwsbericht verscheen op 5 november 2019 op de website van Made in Oost-Vlaanderen.

Gerelateerde duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
Toevoegen aan mijn bundel

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw bundel. U kan uw bundel vervolgens als één pdf document downloaden.

Voeg toe aan mijn bundel
Gepubliceerd op
7 november 2019
Terug naar boven
Terug naar boven