Binnenkort 200 e-taxi’s in vijf Vlaamse steden?

Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de taxifederatie (GTL) willen na een proefperiode in Antwerpen en Leuven hun e-taxiproject uitbreiden naar Gent, Mechelen en Brugge.

De praktische drempels zijn namelijk helder: er zijn vooral te weinig laadpalen en de actieradius van elektrische wagens is nog te laag. Die drempels willen de initiatiefnemers nu wegwerken.

BBL en GTL onderzochten tijdens een onderzoekproject of alle taxi’s in Vlaanderen tegen 2020 elektrisch kunnen rijden. Taxibedrijven DTM Taxi uit Deurne en Taxi Axi uit Leuven experimenteerden met e-taxi’s van het type Mercedes en Tesla.

Ondertussen zijn de drempels en de kansen voor een brede uitrol van e-taxi’s in Vlaanderen zichtbaar.

Beperkte laadinfrastructuur en actieradius

“Tijdens de proefperiode waren vooral de beperkte laadinfrastructuur en de te lage actieradius van de elektrische voertuigen een probleem. Maar zowel de taxichauffeurs als de klanten waren enthousiast over het aangename rijcomfort en de verhoogde veiligheid door de rust die de wagen biedt. Wij willen nu vrij snel de overstap maken naar veel meer groenere taxi’s. Dat is goed voor het milieu. Bovendien willen we een voortrekkersrol opnemen in deze groene (r)evolutie,” zegt Pierre Steenberghen van GTL.

Geen onoverkomelijke drempels

BBL is ervan overtuigd dat die drempels perfect kunnen worden weggewerkt.

“Voor meer laadinfrastructuur spelen de lokale besturen een belangrijke rol. Zij bepalen waar de laadpunten komen. Voorts kunnen overheden taxi-ondernemingen die kiezen voor e-taxi’s tijdelijk financieel ondersteunen, extra vergunningen creëren, mogelijkheden voorzien om e-taxi’s opvallender te maken en technische vereisten opleggen aan nieuwe taxi’s. We kijken ook reikhalzend uit naar nieuwe automodellen met een grotere actieradius,” zegt Jonathan Lambregs van Bond Beter Leefmilieu.

Ambitie voor 2020

De uitrol van elektrische auto’s in Vlaanderen moet versnellen, vindt BBL. Naast Antwerpen en Leuven willen ze samen met GTL het e-taxiproject verder uitrollen in Brugge, Mechelen en Gent.

Een grote groep stakeholders engageerde zich alvast om dit mee waar te maken. Het is nu wachten op de goedkeuring van het projectvoorstel.

“Taxi’s zijn de ideale niche-vloot om elektrisch rijden in Vlaanderen te promoten. Ze zijn zichtbaar in het straatbeeld, doen veel kilometers en de taxichauffeur treedt op als ambassadeur. Het is onze ambitie om tegen 2020 minstens 10% van de taxivloot op groene stroom te laten rijden,” besluit Jonathan Lambregs van Bond Beter Leefmilieu.