‘Zaaikapitaal’ voor ecologische ondernemingen

De Stichting voor Toekomstige Generaties stelt vijf ondernemingen voor die onze planeet een warm hart toedragen. Als laureaten van de SE’nSE-prijs ontvangen ze gezamenlijk 150.000 euro aan financiële middelen.

Met de steun van SE’nSE Fonds, het Seed Equity & Sustainable Entrepreneurship Fund, reikt de Stichting voor Toekomstige Generaties jaarlijks een prijs uit aan beloftevolle ondernemingen die het milieu willen vrijwaren. Dit doen ze voor het vijfde jaar op rij. Andere steunverleners zijn het Aether Fonds voor Toekomstige Generaties, de Eurofins Foundation, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Dankzij hun spaarpot kunnen ze vijf start-ups belonen voor hun inspanningen voor onze planeet. Ze noemen de steun niet ontoepasselijk ‘zaaikapitaal’. Dit jaar zijn de gelukkigen Beanlife, Eco-tap, GiveActions, PachaGreens en Sonian Wood Coop. Ze krijgen gezamenlijk 150.000 euro, in de vorm van een converteerbare achtergestelde lening.

Duurzaam en voedzaam lekkers

De toekomst van ons voedsel is verzekerd als je kijkt naar start-ups zoals Beanlife en PachaGreens, moet de jury gedacht hebben. Met Beanlife ontwikkelden Brusselaars Noemi Salantiu en Winnie Poncelet een ecologisch en voedzaam alternatief voor dierlijke eiwitten: tempeh. Die smakelijke plantaardige eiwitbron, gemaakt van soja, noten en zwarte bonen, wordt vaak gegeten in landen als Indonesië maar is verder weinig bekend bij alleseters in eigen land. De grondstoffen produceren Salantiu en Poncelet lokaal en biologisch. Het spreekt voor zich dat de koolstofimpact van die teelt minder schadelijk is dan de vleesproductie.

Nu we onze vleesvervanger hebben, passen er nog groenten op ons bord. Enter PachaGreens: microgroenten gekweekt door Gentenaar Tom De Windt. Microgroenten zijn niet meer en niet minder dan gekiemde zaden die zeer voedzaam en volgens de SE’nSE-jury ook bijzonder smakelijk zijn. Ze hebben amper 10 tot 14 dagen nodig om te groeien. Daarvoor hebben ze niets anders nodig dan licht, water en warmte. Op die manier streeft PachaGreens een zo hoog mogelijk rendement met een zo laag mogelijke milieu-impact na.

Vloeistof in plastic? Verleden tijd

Wie het interview met Isabelle Vanhoutte las, die weet: water in plastic wegwerpflessen is passé, herbruikbare waterflessen zijn blijvers. Maar wat met andere vloeistoffen dan water? Ook huishoudelijke producten zoals waspoeder en wasmiddel wordt momenteel in plastic flessen gedistribueerd. Dat kan niet de bedoeling zijn, vinden Brusselaars Arthur Peemans en Olivier Potvin. Met Eco-Tap presenteren ze een zero waste bulkdispenser, waar een vloeistof naar keuze in aangeboden kan worden. Nu focussen ze zich op wasproduct, maar de technologie kan aangepast worden naar vloeistoffen zoals zepen en oliën. En ook hydro-alcoholische gel, geen overbodige luxe in coronatijden, bieden Arthur en Olivier aan via hun bulkdispensermodel.

Hoe werkt dat model? In een distributeur komen twee lussen samen. De ene lus dient als toevoerlijn, aangesloten aan herbruikbare jerrycans. De andere lijn dient als verbruikslijn, om herbruikbare flessen op te vullen. De vloeistofdispensers van Eco-Tap kunnen tot vier verschillende producten verdelen en kunnen ingezet worden in zowel de handel, de horeca als de gezondheidszorg.

Kappen met houtexport

Minder plastic en minder vlees produceren zijn twee manieren om het leefmilieu te sparen. Dat leefmilieu moet ook op lokaal vlak beschermd worden, vinden Brusselaars Benjamin Moncarey en Stephan Kampelmann, oprichters van Sonian Wood Coop. Zij voelen zich helemaal thuis in het Zoniënwoud, een oase van groen net buiten onze hoofdstad. In het bos worden elk jaar bomen gekapt en vervangen, om het bos voor te bereiden op de klimaatverandering, de biodiversiteit van het bos te vergroten en hout te produceren en te exporteren. Als dat hout naar Azië weggevoerd wordt, wat momenteel de norm is, levert dat transport een stevige milieu-impact en zeer weinig lokale waarde op.

Dat hout kan lokaal opgewaardeerd worden, klinkt de missie van Sonian Wood Coop, dat de houtbewerkingsgemeenschap – van timmerlieden tot zagerijen – rond Brussel wil verzamelen en zo, samen, jaarlijks 10.000 kubieke meter hout wil verwerken dat anders naar Azië zou verdwijnen. Zo biedt het een alternatief voor het wereldwijde exportmodel dat de Belgische bosbouw domineert.

Ook reclame kan duurzamer

De SE’nSE-laureaten zijn niet de enige changemakers in ons land. Hoe ondersteun je organisaties die mee verandering mogelijk maken, zoals verenigingen en ngo’s? Daar heeft het Brusselse GiveActions iets op gevonden. Met de applicatie van GiveActions kan je organisaties financieren zonder daar ook maar één cent aan uit te geven. Het enige wat GiveActions kost, is een beetje tijd: elke dag krijg je twee gesponsorde video's van groene en sociale bedrijven te zien.

Een deel van wat de bedrijven betalen voor het verkrijgen van zichtbaarheid, wordt gebruikt om goed te doen: van bomen planten tot maaltijden voor dakloze mensen serveren. GiveActions wordt voorgesteld als innovatief reclameplatform, op maat van bedrijven die 'in the picture' willen staan en burgers die een concrete impact willen hebben, zonder dat zij – zeg gerust: wij – daarvoor hun portefeuille moeten openen.