Pillo: knuffelen is een spel
De Pillo is een drukgevoelig kussen waarmee mensen met een ernstige meervoudige beperking computerspelletjes kunnen bedienen.
Wat heb jij ervoor over om te overleven, ondergedoken in een oorlogsgebied, machteloos en wanhopig? Wat zou je doen als jij de bureaucraat bent in een totalitair regime, met het leven van je (on)schuldige medeburger in jouw handen?
De tijd dat computerspelletjes alléén maar dienden om de jeugd te corrumperen ligt al lang achter ons. Games zijn uitgegroeid tot een volwaardig medium dat evenzeer als eender welke andere kunstvorm de mysteries van het menselijk bestaan exploreert… en je af en toe als piraat op een dinosaurus laat rijden. Of het nu om complexe existentiële dilemma’s gaat of hoeveel zombies je tot moes kan malen met een grasmaaier, het is het element van interactie dat computerspellen zo bijzonder maakt. Jij beslist en de virtuele wereld reageert op jou. Een goddelijk gevoel, maar niet voor iedereen evident. Wat als je al moeite hebt om te interageren met de échte wereld?
Pillo voelt je aan
Pillo is het geesteskind van Ard Jacobs, indertijd student Industrial Design. Hij ontwikkelde een kussen met een druksensor die elke beweging omzet in een computersignaal. Op die manier kan je dus eenvoudige computerspelletjes bedienen en dat is in het bijzonder interessant voor mensen met fysieke en/of mentale beperkingen. Samen met de gamestudio Hulan ontwikkelde Ard een heel pakket aan leuke games die de speler activeren, het reactievermogen trainen, beweging stimuleren of interactie met anderen mogelijk maken.
De spelletjes zijn in het bijzonder toegespitst op de noden van mensen met een ernstige meervoudige beperking (EMB), die zowel een fysieke als mentale handicap hebben. Daarvoor baseerden de ontwikkelaars zich op de LACCS-methode. Die omschrijft vijf soorten behoeftes die elke mens heeft:
- Lichamelijk welzijn
- Alertheid
- Contact
- Communicatie
- Stimulerende tijdsbesteding
Met de Pillo hebben zorgverleners en zorgbehoevenden een veelzijdig en speels middel om aan elk van die behoeftes te werken. Zo zijn er spelletjes waarbij je samen muziek maakt, leert over dierengeluiden of op verkenning gaat in het heelal. Je kan het kussen knuffelen, draaien, knijpen, slaan, er op gaan zitten of gaan staan… en het zal je altijd even graag blijven zien.