Duurzaamheidverslag draagt bij aan betere prestatie van bedrijf

Duurzaamheidsverslagen laten een bedrijf beter presteren. Publicatie van zo'n verslag heeft niet alleen een duidelijke invloed op de reputatie van de onderneming, maar draagt ook in belangrijke mate bij aan het vertrouwen en invloed op de keuze van de consument bij de aankoop van producten en diensten en de beslissing om in het bedrijf te investeren.

 

Dit blijkt uit een onderzoek van KPMG Sustainability, Futerra Sustainability Communications en Sustainability Ltd in opdracht van het Global Reporting Initiative bij 5.000 bedrijven met een duurzaamheidverslag en de gebruikers van dit verslag.

Enkele opmerkelijke bevindingen:

  • 75% vindt dat bedrijven verplicht zijn een verslag te maken zodat zij verantwoording kunnen afleggen over hun prestaties en activiteiten op het gebied van duurzaamheid.
  • 97% vindt bovendien dat het rapporteren ertoe leidt dat de duurzaamheidprestaties van de bedrijven verbeteren.
  • Slechts 15% blijkt de verslagen te gebruiken om bedrijven onderling te vergelijken op hun duurzaamheidprestaties.
  • Zo'n 40% geeft aan dat een duurzaamheidverslag het gedrag als consument positief heeft beïnvloed.
  • 60% vindt dat het lezen van het verslag van positieve invloed is geweest op de band met de organisatie.
  • Bijna de helft van de gebruikers hanteert de informatie uit duurzaamheidverslagen om inzichten en meningen met anderen te delen.

Bronnen: duurzaamheidsverslaggeving.be en duurzaam-ondernemen.nl