AMS lanceerde onderzoeksverslag over hybride business modellen
Eind maart bracht Antwerp Management School (AMS) een nieuwe toegepaste onderzoekspublicatie ‘Hybrid business models’ naar buiten.
De insteek: een beeld krijgen over bedrijfsmodellen die een geïntegreerde economische, sociale en ecologische waarde creëren. Het rapport bevat hierover kerninzichten en vernieuwende inzichten vanuit onderzoek én de bedrijfspraktijk.
Kunnen we een wereld voorstellen met hoge ecologische kwaliteit, die ook sociaal is en economisch welvarend? En hoe kunnen bedrijven hieraan bijdragen?
“Het gaat om duurzaamheid. En de uiteindelijke zoektocht naar een betere wereld”, valt er in het rapport te lezen.
Hybride bedrijfsmodellen dagen duurzaamheidsgedachte uit
De Sustainable Development Goals (SDG’s) dwingen bedrijven om fundamenteel waardeconcepten heruit te vinden. En dus om hybride bedrijfsmodellen te ontwikkelen: bedrijfsmodellen die niet alleen leiden tot het creëren van economische, sociale en ecologische waarde, maar deze werkelijk integreren door ze als gelijkwaardig te beschouwen.
“Het is belangrijk om deze hybride bedrijfsmodellen beter te begrijpen, zodat bedrijven echt duurzaam kunnen worden. Dit rapport streeft ernaar om hieraan bij te dragen door het beeld van hybride bedrijfsmodellen te conceptualiseren en te verrijken.”
Resultaten vanuit vier inzichten
De resultaten van het empirisch onderzoek naar hybride bedrijfsmodellen presenteert AMS vanuit vier inzichten:
- Drivers
- Barriers
- Critical Success Factors
- Implicaties.
Binnen elk van deze inzichten lopen thematische verhaallijnen over hybride bedrijfsmodellen.
Bedrijven die onder meer aan bod komen:
- Patagonia
- JBC
- Les Rebelles d’Anvers
- Tapazz
- Spadel
- Durabrik
- Avantida
- DriveNow
De conclusie? Dat duurzaamheidsintelligentie - bestaande uit ‘naive, native an narrative intelligence’ - nodig is om de ontwikkeling van hybride bedrijfsmodellen te stimuleren en voor het bedrijfsleven echt duurzaam te worden.