Uniek autodeelsysteem van start

Ambtenaren én burgers rijden met dezelfde elektrische wagens.

Het Facilitair Bedrijf start een samenwerking met Zen Car, een Brussels autodeelsysteem voor elektrische wagens. Uniek is dat ook burgers gebruik kunnen maken van de wagens die de Vlaamse overheid financiert. Het proefproject ging op 25 februari van start met twee wagens aan het Herman Teirlinckgebouw van de Vlaamse overheid.

Zen Car is een bestaande autodeeldienst die verschillende standplaatsen heeft in Brussel. Het systeem is vergelijkbaar met het bekendere Cambio, maar de wagens van Zen Car zijn zuiver elektrisch. Iedereen die een abonnement heeft op Zen Car kan op de verschillende locaties een auto reserveren en uitlenen.

Vlaamse overheid ondersteunt autodelen

‘We willen als overheid autodeelsystemen mee helpen ondersteunen’, vertelt Jelle De Ketelbutter, fleet manager bij het Facilitair Bedrijf. ‘Wij financieren de leasingkost van twee elektrische wagens en voor elke Zen Car-wagen worden twee wagens uit onze eigen vloot verkocht.’

Concreet betekent dat dus dat er vier dienstwagens plaatsmaken voor twee elektrische wagens bij Zen Car. ‘We bieden de twee auto’s van Zen Car gratis aan voor dienstverplaatsingen van alle personeelsleden van het Herman Teirlinckgebouw.’

‘En ook particulieren met een Zen Car-abonnement kunnen van de auto’s gebruikmaken. Ook zij kunnen de parking op om de wagens uit te lenen of op te laden.’

De kleine stadsauto’s hebben een rijbereik van ongeveer 350 kilometer. ‘Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je zal stilvallen met een platte batterij. Een Zen Car-wagen kun je gebruiken voor alle dienstverplaatsingen.’

Proefproject voor twee jaar

‘We testen het systeem nu uit met twee wagens bij het Herman Teirlinckgebouw. Het is ons grootste gebouw en er is ruimte voor een laadpaal en standplaats voor twee wagens. Want bereikbaarheid is natuurlijk ontzettend belangrijk. Je bent even snel, zoniet sneller, bij een Zen Car-auto als bij een andere wagen op de parking. Dat was voor ons essentieel.’

‘Voor de personeelsleden is het verschil in gebruik tussen een dienstwagen en een wagen van Zen Car miniem. We richten ons natuurlijk op personeelsleden die geen vaste dienstwagen hebben, maar die af en toe gebruik maken van een poolwagen’, zegt Jelle De Ketelbutter.

Het autodeelsysteem wordt de komende twee jaar grondig uitgetest, om nadien te evalueren of het systeem uitgebreid kan worden naar andere gebouwen van de Vlaamse overheid.

1 Zen Car = 7 wagens

Waarom Het Facilitair Bedrijf besliste om met Zen Car in zee te gaan? Jelle legt uit: ‘Door te werken met een autodeelsysteem geven we ons personeel de kans om voor enkele verplaatsingen een elektrische wagen te reserveren. Zo worden ze niet verplicht om altijd elektrisch te rijden, maar kunnen ze het voor specifieke verplaatsingen uitproberen.’

‘Het aanbod wordt aangepast aan de behoeften. Eén auto in een deelsysteem vervangt ongeveer zeven auto’s op de baan. Dat is niet min. Daarnaast wordt ook het aanbod elektrische wagens voor de burger uitgebreid. En als je erover nadenkt, is het een logische keuze.’

‘Medewerkers van de Vlaamse overheid hebben vooral een auto nodig tijdens de kantooruren. Particulieren rijden vooral ’s avonds en in het weekend met de wagen, en dan staan de dienstwagens grotendeels stil. Het autogebruik van ambtenaren en particulieren is dus complementair. Het autodeelsysteem openstellen voor personeelsleden én burgers is dan een logische keuze.’

Aan de slag

De twee wagens staan ter beschikking op de site van Thurn en Taxis in Brussel.

Wie werkt in het Herman Teirlinckgebouw vindt alle praktische info op de Zen Car-pagina.
Burgers vinden alle info op zencar.eu.