Foutmelding

Er is een ongeldige keuze vastgesteld. Neem contact op met de websitebeheerder.
Uitwisselen van ideeën tussen collega’s

Werknemers­betrokkenheid

“Werknemers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie.” Dat lezen we wel eens vaker. Beter zou zijn: “Betrokken werknemers…”. Een mvo-beleid maakt binnen een organisatie immers pas kans  als de medewerkers dat zelf belangrijk vinden en daardoor maatschappelijk verantwoord denken en werken. Transparantie en communicatie zijn sleutelwoorden om betrokkenheid te creëren… en de organisatie vaart er wel bij.

Opdat mvo zich nestelt in een organisatie moeten alle medewerkers doordrongen zijn van de noodzaak dat, wat de organisatie ook doet, rentabiliteit (profit), milieu (planet) en sociaal welzijn (people) met elkaar in evenwicht horen te zijn.

Sense of mission

Mvo is een cultuur, een veranderingsproces. Niet iets dat u even oplegt. Medewerkers moeten dus de tijd krijgen om zich mvo eigen te maken. En ook de ruimte. Mvo krijgt een breder draagvlak als medewerkers (van alle afdelingen) met eigen ideeën en initiatieven mogen komen.

Zo sluiten de persoonlijke waarden sneller aan bij de waarden van de organisatie. Er ontstaat een emotionele band tussen organisatie en medewerkers die noodzakelijk is wil mvo als een belangrijke toegevoegde waarde ervaren worden. Werknemersbetrokkenheid wordt niet voor niets ook wel eens ‘vertaald’ als ‘sense of mission’.

Aandacht voor interne communicatie

Duurzame organisaties kennen het belang van interne communicatie om werknemers te betrekken.  Ze gebruiken alle kanalen om transparant te informeren en zo een mvo-cultuur te stimuleren:

  • vergaderingen en personeelsbijeenkomsten
  • nieuwsbrieven
  • het intranet
  • affiches
  • de afdelingsverantwoordelijken

Informatie-uitwisseling in twee richtingen is hierbij essentieel. Medewerkers moeten de kans krijgen in dialoog te treden.

Voordelen

Werknemersbetrokkenheid beïnvloedt niet enkel het succes van het mvo-beleid. Er zijn nog andere voordelen voor de organisatie:

  • ze is winstgevender;
  • ze is innovatiever. Iedereen denkt immers mee;
  • dat iedereen mag meedenken leidt tot een betere werksfeer. Dat loont, want medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie, niet?
  • onderzoek bewijst dat medewerkers liever willen werken voor organisaties die hen betrekken bij mvo. En dat in tijden waar een ‘war on talent’ woedt;
  • meer tevreden klanten. Betrokken medewerkers hebben immers een positieve invloed op klanten en hun mening over het bedrijf.

Bronnen en instrumenten

 

foto Familiehulp
Praktijkvoorbeeld

Zorggezind is de koepelorganisatie voor de diensten gezinszorg in Vlaanderen en Brussel. In totaal gaat het over 85 organisaties, waaronder private en openbare vzw’s en OCMW’s. Een van die organisaties, Familiehulp, inspireert de federatie om meer stappen richting duurzaamheid te zetten. Een kort overzicht van wat Familiehulp doet om het welzijn van hun...

beeld duurzaamheidsroadmap Fevia
Nieuws van 9 augustus 2022

Om de veerkracht van de sector te versterken en de vele uitdagingen het hoofd te bieden, lanceerde Fevia - de federatie van de Belgische voedingsindustrie - een nieuwe duurzaamheidsroadmap rond de vraag 'Wat eten we morgen?'.

brug2
Interview

Studiebureau SBE uit Sint-Niklaas heeft meer dan 30 jaar ervaring en een multidisciplinair team van 200 ingenieurs, BIM (Building Information Model)-designers en architecten. Ze willen de infrastructuur van morgen ontwerpen. Jan Thomas vormt samen met zijn broer Koen de tweede generatie van het familiebedrijf en licht hun duurzaamheidsbeleid toe.

afbeelding kennisplatform
Nieuws van 20 juni 2022

Het kennisplatform van het Departement Werk en Sociale Economie (DWSE) is er voor iedereen met interesse in de domeinen werk en sociale economie. Centraal staan actuele inzichten die DWSE aanbiedt in de vorm van korte en krachtige bijdrages.

chassis van een oplegger
Interview

Stas is een familiebedrijf van de vierde generatie dat al 120 jaar geschiedenis kan voorleggen. Stas produceert 3.000 trailers per jaar voor de landbouw-, bouw- en recyclingsector om bulkgoed te transporteren . Directeur Pieter-Jan De Man vertelt hoe Stas duurzaamheid verweven heeft in haar DNA.

Terug naar boven