Uitwisselen van ideeën tussen collega’s

Werknemers­betrokkenheid

“Werknemers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie.” Dat lezen we wel eens vaker. Beter zou zijn: “Betrokken werknemers…”. Een mvo-beleid maakt binnen een organisatie immers pas kans  als de medewerkers dat zelf belangrijk vinden en daardoor maatschappelijk verantwoord denken en werken. Transparantie en communicatie zijn sleutelwoorden om betrokkenheid te creëren… en de organisatie vaart er wel bij.

Opdat mvo zich nestelt in een organisatie moeten alle medewerkers doordrongen zijn van de noodzaak dat, wat de organisatie ook doet, rentabiliteit (profit), milieu (planet) en sociaal welzijn (people) met elkaar in evenwicht horen te zijn.

Sense of mission

Mvo is een cultuur, een veranderingsproces. Niet iets dat u even oplegt. Medewerkers moeten dus de tijd krijgen om zich mvo eigen te maken. En ook de ruimte. Mvo krijgt een breder draagvlak als medewerkers (van alle afdelingen) met eigen ideeën en initiatieven mogen komen.

Zo sluiten de persoonlijke waarden sneller aan bij de waarden van de organisatie. Er ontstaat een emotionele band tussen organisatie en medewerkers die noodzakelijk is wil mvo als een belangrijke toegevoegde waarde ervaren worden. Werknemersbetrokkenheid wordt niet voor niets ook wel eens ‘vertaald’ als ‘sense of mission’.

Aandacht voor interne communicatie

Duurzame organisaties kennen het belang van interne communicatie om werknemers te betrekken.  Ze gebruiken alle kanalen om transparant te informeren en zo een mvo-cultuur te stimuleren:

  • vergaderingen en personeelsbijeenkomsten
  • nieuwsbrieven
  • het intranet
  • affiches
  • de afdelingsverantwoordelijken

Informatie-uitwisseling in twee richtingen is hierbij essentieel. Medewerkers moeten de kans krijgen in dialoog te treden.

Voordelen

Werknemersbetrokkenheid beïnvloedt niet enkel het succes van het mvo-beleid. Er zijn nog andere voordelen voor de organisatie:

  • ze is winstgevender;
  • ze is innovatiever. Iedereen denkt immers mee;
  • dat iedereen mag meedenken leidt tot een betere werksfeer. Dat loont, want medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie, niet?
  • onderzoek bewijst dat medewerkers liever willen werken voor organisaties die hen betrekken bij mvo. En dat in tijden waar een ‘war on talent’ woedt;
  • meer tevreden klanten. Betrokken medewerkers hebben immers een positieve invloed op klanten en hun mening over het bedrijf.

Bronnen en instrumenten

 

Praktijkvoorbeeld

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek heeft afvalspecialist SITA beloond met de 'Lean and Green Award'. Met de prijs honoreert het Instituut bedrijven die zich actief inspannen om hun logistiek proces duurzamer te maken. Om aanspraak te kunnen maken op de award verbond SITA zich ertoe haar CO2-uitstoot met minstens 20% te reduceren binnen een periode...

fiets in het avondlicht
Praktijkvoorbeeld

Powergrid is een aanbieder van elektrische fietsen aan particulieren en bedrijven. Met vijf winkels verspreid in de Antwerpse Kempen en Limburg bereiken ze heel wat ondernemers met hun aanbod. Hieronder: leasing van elektrische fietsen en de innovatieve ‘gridboxen’, beveiligde fietsenstallingen te bedienen met een smartphone....

handdoekautomaat
Praktijkvoorbeeld

Onlangs nam CWS Vendor over. Een overname die paste in de strategie om vanuit één enkele circulaire aanbieder de best denkbare oplossingen voor een betere hygiëne en veiligheid te bieden aan de gehele Europese markt....

vertrekkend vliegtuig
Praktijkvoorbeeld

De Brusselse luchthaven zet fors in op duurzaamheid. De CO2-uitstoot verminderen vormt hiervan een belangrijk onderdeel. Daarnaast gaat ze onder andere voor minder afval, minder geluidsoverlast en betere mobiliteit. Op Brussels Airport zijn 25 ambassadeurs actief om de duurzaamheidsgedachte verder uit te dragen. “Samenwerken met andere stakeholders is...

drukpers
Praktijkvoorbeeld

Drukkerij Bolton uit Aalst sloot een samenwerking met vzw Steunpunt Welzijn. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden voortaan dagelijks ingezet als fietskoerier voor het bedrijf. Begin 2017 verhuisde de drukkerij al naar een energiezuinig gebouw. Ze blijven nieuwe MVO-inspanningen leveren dankzij het actieplan van het VOKA Charter Duurzaam...

Terug naar boven