weerspiegeling van het licht in een vergrootglas waardoor er een schaduw ontstaat met lichtpunt in

Transparantie

Transparantie is een belangrijk instrument voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Transparantie gaat over openheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van uw organisatie. Door inzicht te geven in de dilemma’s waar u in uw bedrijf mee kampt, hoe u daarmee omgaat en welke gevolgen uw keuzes hebben, wordt u voor belanghebbenden beter aanspreekbaar op uw activiteiten. Dat leidt ertoe dat ze met u mee kunnen denken over oplossingen en verbeteringen, dat uw klanten (en de bredere samenleving) weten wat ze aan u hebben en dat u achteraf in staat bent verantwoording af te leggen over uw bedrijfsvoering.

Transparantie is een belangrijk onderwerp voor alle bedrijven – ongeacht grootte of sector. En transparantie heeft zeker enkele voordelen: 

  • Transparantie is een bron van innovatie. Door stakeholders te betrekken bij uw besluitvormingsprocessen geeft u ze de kans ze mee te laten denken over uw dilemma’s. Dit kan leiden tot onverwachte oplossingen en samenwerkingsverbanden. Door te laten zien dat u het belangrijk vindt wat anderen van uw bedrijf vinden, versterkt u het draagvlak voor uw keuzes. Niet iedereen heeft dezelfde belangen of zal het eens zijn met uw beslissingen, maar juist daarom is het belangrijk helder te zijn over uw afwegingen.
  • Klanten, leveranciers en beleggers vinden MVO steeds belangrijker. Voordat ze zaken met u doen, willen zij inzicht in uw duurzaamheidprestaties. Door transparant te zijn over de relevante eigenschappen van een product of van uw onderneming, kunnen ze bewust kiezen met wie ze in zee gaan. Denk daarbij aan labels, certificaten, productinformatie, eerlijke communicatie, zoek aanlsuiting bij netwerken of organisaties die rond duurzaamheid werken.
  • ‘Maatschappelijk verantwoord’ ondernemen houdt ook in dat u aan de maatschappijverantwoording aflegt over de impact van uw bedrijf op mens, milieu en economie. Wie trots is op zijn onderneming is daar graag transparant over. Deel dit via uw duurzaamheidsverslag of andere vormen van communicatie.

Ethisch gedrag, zowel binnen als buiten de organisatie

Ethisch gedrag is van fundamenteel belang binnen de eigen organisatie. Het helder communiceren over de waarden en gedragslijnen zorgen ervoor dat medewerkers weten wat van hen verwacht wordt binnen dit kader. Deze waarden vinden we ook terug in de manier waarop de organisatie bestuurd, beheerd en gecontroleerd wordt. Een transparante organisatie zal ervoor zorgen dat de waarden weerspiegeld worden in diverse processen, dat eerlijke handel een centrale plaats heeft en dat inspraak van de medewerkers mogelijk is.

EU-Transparantierichtlijn

De EU verplicht de grootste bedrijven van Europa openheid te geven over milieu- en maatschappelijk beleid. Hier staan de meestgestelde vragen en antwoorden over de nieuwe richtlijn.

skyscrapers
Nieuws van 11 december 2017

Het Nationaal Contactpunt voor de OESO-richtlijnen, een organisatie die onder de bevoegdheid van de federale dienst voor economie valt, heeft twee anticorruptiegidsen gepubliceerd. Vorig jaar werd een algemene gids uitgebracht, die gericht is op alle  Belgische ondernemingen die actief zijn in het buitenland. Recent heeft die dienst ook een bijzondere...

Nieuws van 12 augustus 2014

Hedendaags, verantwoord ondernemerschap. Dat is waar alle plants van de Norbord Groep wereldwijd 100% op inzetten, vandaag en in de toekomst. Bij Norbord in Genk is dat niet anders. De uitbreiding van de productiecapaciteit die er vandaag aan de orde is, strookt volledig met de bepalingen die dit duurzame bedrijfsbeleid omschrijven.

Nieuws van 2 december 2013

Duurzaam ondernemen wordt steeds vanzelfsprekender, en steeds meer bedrijven profileren zich actief als een ‘duurzaam merk’. Consumenten kijken steeds kritischer naar deze merken en bedrijven moeten dus, om geloofwaardig te zijn, concreet aangeven wat ze doen. Daarbij moeten ze inspelen op thema’s die voor de consument relevant zijn, en die thema’s...

Nieuws van 16 september 2014

Kmo's (mkb of midden en klein bedrijf genoemd in Nederland) zien vaak het voordeel niet van communicatie over MVO. Daarmee laten ze kansen liggen om te profiteren van de inspanningen die ze doen op dat gebied. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek ‘Transparantie over MVO in het mkb’ in opdracht van MVO Nederland.

Terug naar boven