Twee mannen zijn aan het armworstelen

Stakeholders

Ondernemingen maken deel uit van de samenleving. Ze vormen geen geïsoleerde instituties, maar beïnvloeden en worden beïnvloed door tal van groepen en individuen. Dit noemen we de stakeholders of belanghebbenden van de onderneming. Het gaat in eerste instantie om aandeelhouders, personeel, klanten en leveranciers en verder om de lokale buurt, de regio, overheden, sectorfederaties, sociale partners, ngo's, de media,... Tenslotte is ook het milieu een stakeholder.

Luister

Overleg en dialoog met de stakeholders is een essentieel onderdeel van MVO. Identificeren, luisteren naar en betrekken van stakeholders staan centraal als een organisatie zich wil toeleggen op haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hun invloed en belangen in kaart brengen en daar vervolgens rekening mee houden heet stakeholdermanagement.

...naar alle soorten stakeholders

MVO betekent dat u niet alleen rekening houdt met de interne stakeholders (werknemers, managers, aandeelhouders) maar ook met de externe (ngo's, onderwijs, burgers, politiek overheden, leveranciers, klanten en consumenten).

Marktgerelateerde stakeholders zoals klanten, aandeelhouders en toeleveranciers hebben een directe invloed op de economische positie van het bedrijf. Niet-marktgerelateerde stakeholders zoals milieuorganisaties en omwonenden hebben dit niet. Heel wat acties uit andere thema's zijn expliciet gericht op deze diverse groep stakeholders.

De directe belangen van stakeholders kunnen soms strijdig zijn met het algemeen maatschappelijk belang. Denk bijvoorbeeld aan de lokale weerstand die windmolenparken, vuilverbranding of ondergrondse CO2-opslag kunnen opwekken.

...en start een dialoog

Gaat u met mvo aan de slag? Doe dit dan in overleg met uw belangrijkste stakeholders. Dit overleg wordt een stakeholderdialoog genoemd. In het Stappenplan Stakeholdermanagement van MVO Nederland leest u hoe u zo'n dialoog opstart.

Bronnen en instrumenten

Column

De digitale revolutie die we momenteel ondergaan heeft tal van maatschappelijke consequenties waarvan we de reikwijdte nog niet kunnen inschatten. De manier waarop we zaken doen, ons maatschappelijk engageren en sociale relaties aangaan verandert pijlsnel. Met crowdfunding komt nu ook de financiële sector in het vizier van deze digitale revolutie, al...

Column

In haar column voor MVO Vlaanderen kaart Sabine Denis, Change Executive Officer van Business & Society Belgium, de eenzaamheid van de mvo manager aan. Hoe kunnen we mvo een nieuwe invulling geven zodat bedrijven de ‘extra verplichtingen’ zien als een business opportuniteit? En welke functies zal de mvo manager in de toekomst gaan opnemen?

Terug naar boven