Betaling met contant geld

Sponsoring en liefdadigheid

Sponsoring en liefdadigheid zijn twee manieren van een bedrijf om haar betrokkenheid met de lokale gemeenschap te tonen.

Mecenaat of liefdadigheid is het schenken van geld of andere middelen zonder dat daar een prestatie van de gesteunde organisatie tegenover staat.

Sponsoring is een financiële of andere vorm van steun in ruil voor naamsvermelding of een andere vorm van publiciteit.

De laatste jaren zien we echter een verschuiving in de manier waarop ondernemingen hun betrokkenheid organiseren. 

  • Minder munten, meer mensen: bedrijven verleggen het accent van doneren en sponsoren naar de inzet van medewerkers als vrijwilligers. Vaak investeren bedrijven een combinatie van geld en mensuren.
  • Van ad hoc naar strategisch: steeds meer bedrijven hebben de behoefte om structuur aan te brengen in hun activiteiten ten voordele van de samenleving. Minder ad hoc, meer samenhang. En gericht op bijvoorbeeld één specifieke doelgroep in plaats van meerdere.
  • Van liefdadigheid naar investering: ondernemers willen dat hun maatschappelijke activiteiten ook voor henzelf voordeel opleveren. Denk aan profilering op commerciële markten (PR/reputatie), verbeterde teamgeest en medewerkerstevredenheid of toegang tot nieuwe kennis en netwerken.

Deze verschuivingen manifesteren zich door dat steeds vaker gezocht wordt naar een samenwerkingsverband met het goede doel.

Ook organisaties vanuit het maatschappelijk middenveld reageren op die evoluties in de betrokkenheid van bedrijven bij de buurt of de maatschappij. Dikwijls organiseren zij activiteiten waarbij hun achterban kan proeven van de bedrijfsvloer. De opbrengst van die activiteiten gaat dan naar een goed doel, zoals bijvoorbeeld bij de YOUCA Action Day het loon van één werkdag van de jongeren naar projecten gaat van andere geëngageerde jongeren, zowel in België als wereldwijd.

Column

Frederic De Meyer, oprichter van het Institute for Future Insights, is ervan overtuigd dat MVO bij meer en meer ondernemingen onvermijdelijk tot de kern van de strategie zal gaan behoren. Enerzijds doordat het marktmechanisme hen in die richting duwt en anderzijds doordat de traditionele niet-duurzame ondernemer te maken krijgt met een nieuwe concurrent....

Terug naar boven