Persoon werkt op laptop en belt met gsm in een boomhut in groene omgeving

Organisatieontwikkeling

De maatschappelijke, technologische en economische evoluties dwingen organisaties om zich snel aan te passen. Nog al te vaak wordt gekozen voor de snelle, vertrouwde aanpak van korte termijn oplossingen met weinig garantie op duurzaamheid. Duurzaam veranderen echter beoogt ook het op lange termijn verstevigen van de organisatie door groei en samenwerking, naast het op korte termijn aanpassen van de organisatie.

Organisaties bevinden zich in een spanningsveld tussen:

  • De nood aan stabiliteit en continuïteit enerzijds en de dwingendheid van externe evoluties die vragen om hoge flexibiliteit anderzijds; 
  • Aandacht voor de lange termijn toekomst via visieontwikkeling, strategische planning en organisatieontwikkeling enerzijds, en het urgente karakter van het dagelijkse operationele management anderzijds.

Organisatieontwikkling en veranderingsmanagement is al jarenlang een populair thema in de managementliteratuur, maar toch falen veranderingsprocessen vaak of behalen ze niet het blijvende resultaat dat werd beoogd. We onderscheiden een drietal soorten obstakels met telkens mogelijke negatieve gevolgen wanneer gekozen wordt voor korte termijn oplossingen:

  • Ten eerste zijn er heel wat reguleringen vanwege de verschillende overheden die veranderingen in de weg staan of bemoeilijken. Sommige organisaties kiezen dan ook voor onethische praktijken (bv. fiscale fraude);
  • Soms is er een gebrek aan strategisch vermogen bij de directie en/of management. Door het niet zien van alternatieven, of door het niet adequaat reageren volgen steeds falende ingrepen met herstructureringen elkaar op;  
  • Een derde obstakel is het gebrek aan interne betrokkenheid. Medewerkers voelen geen aansluiting bij de visie of de aanpak van hun directie, vertonen weerstand, zijn “veranderingsmoe”. Organisatieverantwoordelijken kiezen soms voor de ‘korte’ pijn en duwen beslissingen door. Medewerkers ondergaan dit en tonen zich minder en minder loyaal.
  • Veel veranderingen zijn te veel intern gericht en hebben onvoldoende effect op de prestatie die klanten en de markt ervaren.

Om aan al deze obstakels het hoofd te bieden, is duurzaam veranderen noodzakelijk. Duurzaam veranderen gebeurt met respect voor de menselijke waarden en milieuwaarden en effecten van beslissingen op deze gebieden.

disruptieve tijden
Nieuws van 27 juni 2020

Er komt in elke provincie een Digital Experience Lab. In die labs kunnen bedrijven die bijvoorbeeld hun voorraad willen digitaliseren door het gebruik van sensortechnologie, maar de kennis en expertise daarvoor niet in huis hebben, testen laten uitvoeren en partners zoeken om dat proces te versnellen....

zwart vlak
Column

Wat is de reden van bestaan van jouw organisatie? Hoe realiseert ze een positieve maatschappelijke impact? Welke waarden hanteert ze daarbij? Welke eisen stelt dat aan leidinggevenden?

Nu meer dan ooit kan je maar beter goeie antwoorden hebben op deze vragen. We zochten een voorbeeld.

logo r3.0
Interview

Evolueren naar een andere, meer transparante rapportering van bedrijfsresultaten. Dat is volgens Ralph Thurm van r3.0 dé basis van een groene, inclusieve en open economie.

“We dienen alles in vraag stellen. Enkel zo kunnen we een brug bouwen van een hedendaags businessmodel naar een andere, meer duurzame economie.”

Logo Nieuwe Samenzweerders
Nieuws van 20 januari 2020

Heb je er altijd van gedroomd om je bedrijf te verduurzamen, maar vind je het moeilijk om eraan te beginnen? Wil je als werknemer je schouders zetten onder de overgang naar meer circulaire, ecologische aanpak in je bedrijf?

Dan is De Nieuwe Samenzweerders misschien iets voor jou.

Terug naar boven