Persoon werkt op laptop en belt met gsm in een boomhut in groene omgeving

Organisatieontwikkeling

De maatschappelijke, technologische en economische evoluties dwingen organisaties om zich snel aan te passen. Nog al te vaak wordt gekozen voor de snelle, vertrouwde aanpak van korte termijn oplossingen met weinig garantie op duurzaamheid. Duurzaam veranderen echter beoogt ook het op lange termijn verstevigen van de organisatie door groei en samenwerking, naast het op korte termijn aanpassen van de organisatie.

Organisaties bevinden zich in een spanningsveld tussen:

  • De nood aan stabiliteit en continuïteit enerzijds en de dwingendheid van externe evoluties die vragen om hoge flexibiliteit anderzijds; 
  • Aandacht voor de lange termijn toekomst via visieontwikkeling, strategische planning en organisatieontwikkeling enerzijds, en het urgente karakter van het dagelijkse operationele management anderzijds.

Organisatieontwikkling en veranderingsmanagement is al jarenlang een populair thema in de managementliteratuur, maar toch falen veranderingsprocessen vaak of behalen ze niet het blijvende resultaat dat werd beoogd. We onderscheiden een drietal soorten obstakels met telkens mogelijke negatieve gevolgen wanneer gekozen wordt voor korte termijn oplossingen:

  • Ten eerste zijn er heel wat reguleringen vanwege de verschillende overheden die veranderingen in de weg staan of bemoeilijken. Sommige organisaties kiezen dan ook voor onethische praktijken (bv. fiscale fraude);
  • Soms is er een gebrek aan strategisch vermogen bij de directie en/of management. Door het niet zien van alternatieven, of door het niet adequaat reageren volgen steeds falende ingrepen met herstructureringen elkaar op;  
  • Een derde obstakel is het gebrek aan interne betrokkenheid. Medewerkers voelen geen aansluiting bij de visie of de aanpak van hun directie, vertonen weerstand, zijn “veranderingsmoe”. Organisatieverantwoordelijken kiezen soms voor de ‘korte’ pijn en duwen beslissingen door. Medewerkers ondergaan dit en tonen zich minder en minder loyaal.
  • Veel veranderingen zijn te veel intern gericht en hebben onvoldoende effect op de prestatie die klanten en de markt ervaren.

Om aan al deze obstakels het hoofd te bieden, is duurzaam veranderen noodzakelijk. Duurzaam veranderen gebeurt met respect voor de menselijke waarden en milieuwaarden en effecten van beslissingen op deze gebieden.

happy jeugd
Praktijkvoorbeeld

Gumption is een platform voor ondernemers. Het biedt ondersteuning aan start-ups en scale-ups via strategisch advies en operationele hulp. Zo wil het ondernemerschap mee promoten. Maar niet zonder zijn sociale verantwoordelijkheid uit het oog te verliezen. “We wilden uit onze comfortzone treden en tegelijkertijd iets doen dat relevant was”, vertelt Bart...

Praktijkvoorbeeld

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek heeft afvalspecialist SITA beloond met de 'Lean and Green Award'. Met de prijs honoreert het Instituut bedrijven die zich actief inspannen om hun logistiek proces duurzamer te maken. Om aanspraak te kunnen maken op de award verbond SITA zich ertoe haar CO2-uitstoot met minstens 20% te reduceren binnen een periode...

Terug naar boven