Persoon belt met gsm en drinkt koffie in een boomhut

Nieuwe businessmodellen

Het belang van duurzaam ondernemen voor mensen, organisaties en overheden groeit. Het zou eigenlijk de basis voor elk project, initiatief of organisatie moeten zijn. Maar zover is het nog niet. Om van woorden naar daden te komen, is een andere generatie business modellen noodzakelijk.

Het ontwikkelen van een product of dienst binnen een MVO-kader gaat ervoor zorgen dat er rekening wordt gehouden met drie elementen:

  • Er moet zo goed mogelijk afgestemd worden op de behoeften van de markt
  • Er wordt gezocht naar een zo beperkt mogelijke ecologische impact
  • Er wordt gestreefd naar een lange levensduur van het product of de dienst

Het concept ‘Nieuwe Business Modellen’ stelt duurzame waardecreatie centraal. Het is gebaseerd op drie principes: meervoudig, collectief en gedeeld.

Deze business modellen hebben als uitkomst dat er tegelijkertijd economische, sociale en ecologische waarde(n) ontstaan. De vraag is hoe we met gewone en alledaagse transacties (brood kopen, samen stroom opwekken of autodelen) duurzaamheid kunnen realiseren. Die transacties moeten leiden tot een verduurzaming van de economie.

MVO Vlaanderen organiseerde in 2015 het evenement 'MVO Werkt!?' rond 'duurzame ketens' en 'nieuwe businessmodellen'.

Bron

disruptieve tijden
Nieuws van 27 juni 2020

Er komt in elke provincie een Digital Experience Lab. In die labs kunnen bedrijven die bijvoorbeeld hun voorraad willen digitaliseren door het gebruik van sensortechnologie, maar de kennis en expertise daarvoor niet in huis hebben, testen laten uitvoeren en partners zoeken om dat proces te versnellen....

beeld toekomstbevraging Vlaanderen Circulair en VITO
Nieuws van 4 juni 2020

Het relancedebat voor onze economie en maatschappij woedt volop.

Iedere crisis biedt ook kansen om het in de toekomst anders aan te pakken. Daarom verzamelen Vlaanderen Circulair en haar stuurgroeplid VITO ideeën en concrete voorstellen van bedrijven, steden en non-profit organisaties voor een veerkrachtige toekomst.

logo r3.0
Interview

Evolueren naar een andere, meer transparante rapportering van bedrijfsresultaten. Dat is volgens Ralph Thurm van r3.0 dé basis van een groene, inclusieve en open economie.

“We dienen alles in vraag stellen. Enkel zo kunnen we een brug bouwen van een hedendaags businessmodel naar een andere, meer duurzame economie.”

Terug naar boven