Persoon belt met gsm en drinkt koffie in een boomhut

Nieuwe businessmodellen

Het belang van duurzaam ondernemen voor mensen, organisaties en overheden groeit. Het zou eigenlijk de basis voor elk project, initiatief of organisatie moeten zijn. Maar zover is het nog niet. Om van woorden naar daden te komen, is een andere generatie business modellen noodzakelijk.

Het ontwikkelen van een product of dienst binnen een MVO-kader gaat ervoor zorgen dat er rekening wordt gehouden met drie elementen:

  • Er moet zo goed mogelijk afgestemd worden op de behoeften van de markt
  • Er wordt gezocht naar een zo beperkt mogelijke ecologische impact
  • Er wordt gestreefd naar een lange levensduur van het product of de dienst

Het concept ‘Nieuwe Business Modellen’ stelt duurzame waardecreatie centraal. Het is gebaseerd op drie principes: meervoudig, collectief en gedeeld.

Deze business modellen hebben als uitkomst dat er tegelijkertijd economische, sociale en ecologische waarde(n) ontstaan. De vraag is hoe we met gewone en alledaagse transacties (brood kopen, samen stroom opwekken of autodelen) duurzaamheid kunnen realiseren. Die transacties moeten leiden tot een verduurzaming van de economie.

MVO Vlaanderen organiseerde in 2015 het evenement 'MVO Werkt!?' rond 'duurzame ketens' en 'nieuwe businessmodellen'.

Bron

green deal huren en delen
Nieuws van 10 juni 2022

Gedeeld gebruik is één van de oplossingen om overconsumptie en overproductie tegen te gaan. Daarom zetten WijDelen vzw en Vlaanderen Circulair hun schouders onder een veldverkenning voor een Green Deal Huren en Delen. Ze willen ontdekken welke behoeften en kansen er zijn voor huren en delen in Vlaanderen. Dit zowel voor professionelen als particulieren.

blije baby
Praktijkvoorbeeld

In dit eerder gepubliceerde praktijkvoorbeeld vind je meer info over Woosh, een circulaire service die inzet op het recyclen van luiers. Maar dat is niet het enige Belgische initiatief dat luiergebruik over een duurzamere boeg gooit. Ook Washcot maakt het leven van ecologisch ingestelde ouders en kinderdagverblijven een stuk eenvoudiger.

chassis van een oplegger
Interview

Stas is een familiebedrijf van de vierde generatie dat al 120 jaar geschiedenis kan voorleggen. Stas produceert 3.000 trailers per jaar voor de landbouw-, bouw- en recyclingsector om bulkgoed te transporteren . Directeur Pieter-Jan De Man vertelt hoe Stas duurzaamheid verweven heeft in haar DNA.

baby in luier
Praktijkvoorbeeld

Woosh is een circulaire luierservice voor kinderdagverblijven en ouders. Hun missie is kort maar krachtig: de recyclage van wegwerpluiers mogelijk maken. Ze leveren ecologische wegwerpluiers van uitstekende kwaliteit aan kinderdagverblijven en zorgen dat de gebruikte luiers gerecycled worden. Hoe dat precies in zijn werk gaat en waarom het überhaupt...

Terug naar boven