Persoon belt met gsm en drinkt koffie in een boomhut

Nieuwe businessmodellen

Het belang van duurzaam ondernemen voor mensen, organisaties en overheden groeit. Het zou eigenlijk de basis voor elk project, initiatief of organisatie moeten zijn. Maar zover is het nog niet. Om van woorden naar daden te komen, is een andere generatie business modellen noodzakelijk.

Het ontwikkelen van een product of dienst binnen een MVO-kader gaat ervoor zorgen dat er rekening wordt gehouden met drie elementen:

  • Er moet zo goed mogelijk afgestemd worden op de behoeften van de markt
  • Er wordt gezocht naar een zo beperkt mogelijke ecologische impact
  • Er wordt gestreefd naar een lange levensduur van het product of de dienst

Het concept ‘Nieuwe Business Modellen’ stelt duurzame waardecreatie centraal. Het is gebaseerd op drie principes: meervoudig, collectief en gedeeld.

Deze business modellen hebben als uitkomst dat er tegelijkertijd economische, sociale en ecologische waarde(n) ontstaan. De vraag is hoe we met gewone en alledaagse transacties (brood kopen, samen stroom opwekken of autodelen) duurzaamheid kunnen realiseren. Die transacties moeten leiden tot een verduurzaming van de economie.

MVO Vlaanderen organiseerde in 2015 het evenement 'MVO Werkt!?' rond 'duurzame ketens' en 'nieuwe businessmodellen'.

Bron

data
Interview

Met de data die miljarden mensen genereren, bewust of onbewust, verdienen een handvol bedrijven gigantisch veel geld. Ethereum Swarm en haar ‘Fair Data Society’ wil dat voorkomen door in te zetten op het decentraliseren van databeheer. “Eens je beseft hoeveel je gegevens waard zijn, zal je er ook omzichtig mee omspringen.”

beeld postgraduaat ondernemen met impact
Nieuws van 24 november 2020

Ben jij iemand die erover denkt (op termijn) een eigen zaak te starten mét een positieve impact voor je omgeving? Of wil je je bestaande onderneming een nieuw elan geven met vernieuw(en)de inzichten? Via het nieuwe postgraduaat 'Ondernemen met impact' van de Arteveldehogeschool krijg je de kans die toekomst mee vorm te geven, méé te ‘maken’.

een stroomleverancier van Bolt
Praktijkvoorbeeld

Met Bolt zetten Pieterjan Verhaeghen en kompaan Rens Van Haute een platform op poten dat de energiemarkt transparant maakt. Bolt linkt aanbieders aan consumenten, zodat die bewust kunnen kiezen voor Belgische initiatieven.

“We zijn niet de enigen die groene stroom aanbieden, maar maken het wel eenvoudiger en tastbaar.”

campagnebeeld a-ploeg
Nieuws van 30 oktober 2020

RURANT vzw, het platform voor rurale ontwikkeling in Antwerpen, zag een gat in de markt en lanceerde een nieuw project: A-ploeg. A-ploeg brengt ondernemers uit de stad Antwerpen in contact met landbouwers die in de buurt van het stadscentrum wonen. Er zijn namelijk heel wat samenwerkingsmogelijkheden, en die wilde RURANT niet langer onbenut laten.

Terug naar boven