Foutmelding

Er is een ongeldige keuze vastgesteld. Neem contact op met de websitebeheerder.
Persoon belt met gsm en drinkt koffie in een boomhut

Nieuwe businessmodellen

Het belang van duurzaam ondernemen voor mensen, organisaties en overheden groeit. Het zou eigenlijk de basis voor elk project, initiatief of organisatie moeten zijn. Maar zover is het nog niet. Om van woorden naar daden te komen, is een andere generatie business modellen noodzakelijk.

Het ontwikkelen van een product of dienst binnen een MVO-kader gaat ervoor zorgen dat er rekening wordt gehouden met drie elementen:

  • Er moet zo goed mogelijk afgestemd worden op de behoeften van de markt
  • Er wordt gezocht naar een zo beperkt mogelijke ecologische impact
  • Er wordt gestreefd naar een lange levensduur van het product of de dienst

Het concept ‘Nieuwe Business Modellen’ stelt duurzame waardecreatie centraal. Het is gebaseerd op drie principes: meervoudig, collectief en gedeeld.

Deze business modellen hebben als uitkomst dat er tegelijkertijd economische, sociale en ecologische waarde(n) ontstaan. De vraag is hoe we met gewone en alledaagse transacties (brood kopen, samen stroom opwekken of autodelen) duurzaamheid kunnen realiseren. Die transacties moeten leiden tot een verduurzaming van de economie.

MVO Vlaanderen organiseerde in 2015 het evenement 'MVO Werkt!?' rond 'duurzame ketens' en 'nieuwe businessmodellen'.

Bron

chassis van een oplegger
Interview

Stas is een familiebedrijf van de vierde generatie dat al 120 jaar geschiedenis kan voorleggen. Stas produceert 3.000 trailers per jaar voor de landbouw-, bouw- en recyclingsector om bulkgoed te transporteren . Directeur Pieter-Jan De Man vertelt hoe Stas duurzaamheid verweven heeft in haar DNA.

wasmachines
Interview

“Nieuwe businessmodellen, toegespitst op circulariteit, zijn van levensbelang in onze sector.” Dat zegt Bruno Vermoesen, verantwoordelijk voor ‘Governmental Affairs for Circular Economy’ bij BSH Home Appliances. Het bedrijf, dat onder meer Bosch en Siemens onder zijn dak heeft, gaat daarbij volop voor ontzorging van de consument.

Terug naar boven