MVO integreren in de strategie

Diverse mvo- en managementthema’s krijgen in bedrijven occasioneel of continu aandacht. Maar dat maakt mvo nog geen onderdeel van het strategisch denkproces van de onderneming. Mvo is geen alleenstaand ‘project’, maar dient geïntegreerd te worden in de reguliere werkwijzen en besluitvormingsprocessen. De mvo-principes worden dan geïntegreerd als een waardenkader. De zorg voor mens en milieu maken integraal onderdeel uit van de missie en het waardenstelsel dat aan de basis ligt van de strategie. Pas dan zal het mvo-beleid werkelijk breed gedragen en op lange termijn verankerd worden.

Het debat over mvo richt zich steeds minder op ‘waarom’, maar meer op ‘hoe’ mvo wordt geoperationaliseerd. Diverse nieuwe standaarden en normen vormen het kader voor het opnemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Belangrijkste richtlijn hierbij is ISO 26000, richtlijn voor maatschappelijke verantwoordelijkheid van organisaties. Een groeiend aantal labels werd ontwikkeld om de consument hierover beter in te lichten en hierbij te betrekken via zijn of haar aankoopkeuze. De financiële markten reageerden met een groei in ethische beleggingfondsen en duurzame beursindexen. Er ontstonden samenwerkingsverbanden tussen verschillende sectoren en gedragscodes, nieuwe kenniscentra, gespecialiseerde media, enzovoort.

Meer en meer managers ontdekken de waarde van een duurzame strategie. In het verleden was voor CEO’s reputatie altijd één van de belangrijkste redenen om duurzaamheid na te streven. Doch recent halen CEO’s steeds meer (40%) aan dat ze de missie, strategie en waarden van het bedrijf willen laten sporen met een duurzame strategie.

Om te bepalen hoe verankerd mvo is in uw bedrijfsstrategie, kunt u zich ondermeer volgende vragen stellen:

Onderstrepen de huidige kernwaarden, beoordelingssystemen, gedragingen, symbolen en communicatie-uitingen de mvo-filosofie? Wordt tijdens klantencontacten ook gepeild of betere ecologische of sociale prestaties de keuze van de klant zou beïnvloeden, of de klant bereid is om een hogere aankoopprijs te betalen voor goederen of diensten die met respect voor mens en milieu zijn geproduceerd? Treden de eigen medewerkers op als ambassadeurs van die kernwaarden of blijft dit beperkt tot de top? Zijn de medewerkers voldoende bewust van hun eigen mogelijkheden om de milieu-impact (bv. eco-driving, afvalpreventie, terugdringing water- en energieverspilling) te verminderen? Hoe gaan ze om met collega’s met een andere huidskleur, leeftijd of geslacht? Maakt het gevoerde milieu- of sociaal beleid deel uit van de dialoog met leveranciers en wordt in samenwerking gezocht naar ketenverbetermogelijkheden?

Integreert u mvo in uw bedrijfsstrategie, dan zal uw mvo-beleid minder gefragmenteerd en meer gefocused zijn, u zal duidelijke en meetbare prestatie-indicatoren kunnen formuleren, uw beleid zal meer gedragen zijn en de rapportage ervan zal makkelijker verlopen.

Wil je aan de slag gaan? Kijk dan even naar ons stappenplan.

Allanta vzw

Allanta ontwikkelde zich van een toonaangevende business partner voor de automobielsector, de voedingssector en de medical devices sector tot...

Expertise: 

Bij Allanta kan u terecht voor praktijkgerichte opleidingen en consultancy omtrent onder meer...

AS4

AS4 is een erkend adviesbureau dat ondernemingen adviseert en ondersteunt op het gebied van kwaliteitszorg en managementsystemen met het oog op...

Expertise: 

AS4 onderscheidt zich door naast hoogstaande theoretische bijstand ook een praktische benadering...

Black Pearl Project

Black Pearl is een professionele matchmaker die u als werknemer of bedrijf in contact brengt met lokale sociale ondernemingen. Een uniek assessment...

Expertise: 

Black Pearl is een professionele matchmaker die u als werknemer of bedrijf in contact brengt met...

Blue Box

Wij geloven dat we voor de uitdagingen van vandaag en morgen een andere manier van denken en doen nodig hebben. Deze benadering biedt kansen aan...

Expertise: 

Wij zetten onze kennis en ervaring op het vlak van circulaire economie, business model design en...

Brand Senses

Communicatiebureau voor Groene Merkbeleving. Wij vertalen duurzame merkwaarden naar creatieve communicatie Wat is het DNA en de ziel van je bedrijf...

Expertise: 
Wij vertalen duurzame merkwaarden naar creatieve communicatie

Co-Vibes

Bij Co-Vibes bieden we verfrissende diensten aan organisaties. Deze diensten worden uitgevoerd door talent dat op een kruispunt in hun carrière...

Expertise: 

Creatieve insteek, mensgerichte aanpak en onbevangen blik om uitdagingen aan te pakken in...

Terug naar boven