Vrouw helpt mensen verder aan de telefoon

Klanttevredenheid

Het belang van duurzame klantenrelaties is evident. Toch hanteren bedrijven vaak een kortetermijndenken bij het zoeken en behouden van klanten. Specifieke aandacht voor een klantenbeleid met het oog op duurzaamheid is dan ook geen slecht idee.

Dat vereist een klantenbeleid dat continu oog heeft voor alle wensen van de klanten. Persoonlijke aandacht en service zijn een must. Een duidelijke visie en besef van de bedrijfswaarden - die dan even consequent uitgedragen worden naar de klanten - evenzeer.

Het spreekt voor zich dat duurzame klantenrelaties niet enkel voordelig zijn voor de omzet. Ook de motivatie van de medewerkers stijgt. Zij krijgen immers positieve feedback over hun werk.

fiets in het avondlicht
Praktijkvoorbeeld

Powergrid is een aanbieder van elektrische fietsen aan particulieren en bedrijven. Met vijf winkels verspreid in de Antwerpse Kempen en Limburg bereiken ze heel wat ondernemers met hun aanbod. Hieronder: leasing van elektrische fietsen en de innovatieve ‘gridboxen’, beveiligde fietsenstallingen te bedienen met een smartphone....

hout
Praktijkvoorbeeld

Bosq is een houtbedrijf dat onder meer fabrikant is voor Bulo Kantoormeubelen. Hoewel het bedrijf inzet op duurzaamheid, zitten ze met gemengde gevoelens. De reden is de (prijzen)druk op de markt.

“We proberen duurzaam te ondernemen, maar het is nog te weinig. In een hoogconjuctuur zou meer mogelijk zijn”, aldus zaakvoerder Bert Leysen.

Praktijkvoorbeeld

Bij beMatrix zijn ze op weg naar duurzaamheid. Daar wordt nu reeds hard op gewerkt binnen alle afdelingen van de onderneming. Maar ze zijn er nog niet. Dat beseffen zij maar al te goed. Toch willen ze nu reeds hun gedrevenheid voor een duurzamere standenbouw in de verf zetten.

Terug naar boven