Foutmelding
Er is een ongeldige keuze vastgesteld. Neem contact op met de websitebeheerder.
Een transparantere wereld betekent beter geïnformeerde consumenten. Ze laten zich niet meer zo snel iets op de mouw spelden. De externe communicatie moet gekenmerkt worden door transparantie en eerlijkheid. Wanneer een bedrijf door de mand valt, verspreidt dat nieuwtje zich razendsnel.
Eerlijke marketing betekent dat u geen onjuiste of misleidende informatie geeft over:
- de belangrijkste kenmerken van het product: beschikbaarheid, voordelen, risico’s, uitvoering, samenstelling, gebruiksmogelijkheden en de te verwachten resultaten;
- de prijs of de manier waarop die wordt berekend, en een eventueel prijsvoordeel;
- resultaten en kenmerken van tests of controles op/van het product;
- hoedanigheid, identiteit, kenmerken en rechten van de aanbieder;
- rechten van de consument, zoals het recht op herstelling of vervanging van het product.
Bedrijven die een groots verhaal vertellen over een product of dienst dat/die niet aan de verwachtingen voldoet, vragen naar problemen. De consument prikt er gauw doorheen en geven deze bedrijven de stempel van greenwashers.
Consumenten willen een hardere aanpak rond greenwashing. Dat blijkt uit een enquête van de European Consumer Organisation (BEUC) in 16 landen waaronder België en Nederland. Driekwart is voor een verbod voor vervuilende bedrijven om zich groener voor te doen. Bijna 40% is zelfs voor een algeheel reclameverbod voor fossiele bedrijven.
Nieuws van 10 augustus 2023
De helft van de Belgen ligt wel eens wakker van klimaatverandering en milieuproblemen.
Er is geen gebrek aan ideeën en uitvindingen die zogezegd een groene revolutie zullen ontketenen. Welke maken de hype waar en welke waren nooit meer dan een middel om goedgelovig geld binnen te halen? Energie-expert Michael Barnard geeft enkele nuttige tips.
In de reeks Koplopers Podcasts gaan we op zoek naar hoe je vanuit een onderneming kan bijdragen aan de zoektocht naar waarde(n) en naar brede welvaart voor iedereen. Deze week: een gesprek met apotheker Hilde Nys over Ray verzorgingsproducten.
Nieuws van 21 februari 2023
Afgelopen donderdag werden de Sustainability Professionals van 2023 bekend gemaakt. De prijzen worden jaarlijks uitgereikt door Time for Society in samenwerking met VBO FEB, en bekronen personen die een toonaangevende rol opnemen op vlak van duurzaamheid binnen hun organisatie. Dit jaar vallen Jasmien Wynants, Sustainability Manager bij Xandres en...
De activist-zakenman Yvon Chouinard heeft de aandelen van zijn bedrijf Patagonia weggeschonken om de klimaatopwarming te bestrijden. "Earth is now our only shareholder", vertelt Chouinard zijn medewerkers en bij uitbreiding de hele wereld....