vergrootglas

Eerlijke marketing

Een transparantere wereld betekent beter geïnformeerde consumenten. Ze laten zich niet meer zo snel iets op de mouw spelden. De externe communicatie moet gekenmerkt worden door transparantie en eerlijkheid. Wanneer een bedrijf door de mand valt, verspreidt dat nieuwtje zich razendsnel.

Eerlijke marketing betekent dat u geen onjuiste of misleidende informatie geeft over:

  • de belangrijkste kenmerken van het product: beschikbaarheid, voordelen, risico’s, uitvoering, samenstelling, gebruiksmogelijkheden en de te verwachten resultaten;
  • de prijs of de manier waarop die wordt berekend, en een eventueel prijsvoordeel;
  • resultaten en kenmerken van tests of controles op/van het product;
  • hoedanigheid, identiteit, kenmerken en rechten van de aanbieder;
  • rechten van de consument, zoals het recht op herstelling of vervanging van het product.

Bedrijven die een groots verhaal vertellen over een product of dienst dat/die niet aan de verwachtingen voldoet, vragen naar problemen. De consument prikt er gauw doorheen en geven deze bedrijven de stempel van greenwashers.

Nieuws van 10 maart 2014

Consumenten die willen weten of het financieel product dat zij voor ogen hebben al dan niet duurzaam is, kunnen terecht op duurzameproducten.febelfin.be. De site werd vorig jaar door Febelfin opgezet en lijst momenteel meer dan 170 duurzame financiële producten op. Dat aantal zal nog stijgen naarmate nieuwe dossiers worden ingediend en bestaande dossiers...

Nieuws van 4 april 2018

De productie van de klassieke jeansbroek gaat gepaard met heel wat negatieve effecten op het leefmilieu. Een aantal bedrijven in de textielsector is zich daarvan ook bewust. Eén van de meest duurzame jeans ter wereld is van Belgische makelij.

Terug naar boven