vergrootglas

Eerlijke marketing

Een transparantere wereld betekent beter geïnformeerde consumenten. Ze laten zich niet meer zo snel iets op de mouw spelden. De externe communicatie moet gekenmerkt worden door transparantie en eerlijkheid. Wanneer een bedrijf door de mand valt, verspreidt dat nieuwtje zich razendsnel.

Eerlijke marketing betekent dat u geen onjuiste of misleidende informatie geeft over:

  • de belangrijkste kenmerken van het product: beschikbaarheid, voordelen, risico’s, uitvoering, samenstelling, gebruiksmogelijkheden en de te verwachten resultaten;
  • de prijs of de manier waarop die wordt berekend, en een eventueel prijsvoordeel;
  • resultaten en kenmerken van tests of controles op/van het product;
  • hoedanigheid, identiteit, kenmerken en rechten van de aanbieder;
  • rechten van de consument, zoals het recht op herstelling of vervanging van het product.

Bedrijven die een groots verhaal vertellen over een product of dienst dat/die niet aan de verwachtingen voldoet, vragen naar problemen. De consument prikt er gauw doorheen en geven deze bedrijven de stempel van greenwashers.

Interview

Luk Nuytten is secretaris van de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV), die door de federale overheid erkend is als representatieve beroepsorganisatie. “BTV zal de online MVO-scan ondersteunen om de tuincentra voor 100% duurzaamheid te laten gaan”, zegt Luk, die wil dat de aangesloten leden het verschil maken.  

vitrine edo collective
Interview

Half september 2019 opende Edo Collective officieel de deuren. De 'collective store' had er toen al ruim een half jaar voorbereiding opzitten. Alle merken die deel uitmaken van het collectief - het zijn er ondertussen meer dan dertig - gaan duurzaam, circulair en 'slow' te werk....

Interview

Zaakvoerder Chris Slabbinck startte in 2000 een handel in siergrind met welgeteld één soort op voorraad. Vandaag kunnen klanten kiezen uit meer dan 100 verschillende soorten siergrind. Hij gelooft in groei en beseft tegelijkertijd dat groei verantwoordelijkheid met zich mee brengt. "Daarom investeert Gravelart in zijn mensen, in zijn klanten en proberen...

Terug naar boven