vergrootglas

Eerlijke marketing

Een transparantere wereld betekent beter geïnformeerde consumenten. Ze laten zich niet meer zo snel iets op de mouw spelden. De externe communicatie moet gekenmerkt worden door transparantie en eerlijkheid. Wanneer een bedrijf door de mand valt, verspreidt dat nieuwtje zich razendsnel.

Eerlijke marketing betekent dat u geen onjuiste of misleidende informatie geeft over:

  • de belangrijkste kenmerken van het product: beschikbaarheid, voordelen, risico’s, uitvoering, samenstelling, gebruiksmogelijkheden en de te verwachten resultaten;
  • de prijs of de manier waarop die wordt berekend, en een eventueel prijsvoordeel;
  • resultaten en kenmerken van tests of controles op/van het product;
  • hoedanigheid, identiteit, kenmerken en rechten van de aanbieder;
  • rechten van de consument, zoals het recht op herstelling of vervanging van het product.

Bedrijven die een groots verhaal vertellen over een product of dienst dat/die niet aan de verwachtingen voldoet, vragen naar problemen. De consument prikt er gauw doorheen en geven deze bedrijven de stempel van greenwashers.

koffiebonen
Column

Dat de roep om duurzame en ethische producten steeds luider wordt, is ook multinationals niet ontgaan. De nood aan verandering is doorgesijpeld tot in de hoogste rangen van grote bedrijven. Hoe proberen multinationals vandaag hun reputatie te veranderen, met welke maatregelen begeven ze zich op het duurzame pad en wat is de impact van die pogingen?...

Column

Jan Bossuyt: “Ik ben geboren in 1939. Ik heb een opleiding genoten van burgerlijk ingenieur scheikunde en MBA Vlerick. Ik was 40 jaar lang algemeen directeur van het familiebedrijf Boss Paints uit Waregem. Ik stichtte de Colora verfwinkelformule met advies. Nu ben ik nog bij Boss actief als bestuurder.

Column

Jan Bossuyt maakt dankbaar gebruik van het aanbod van MVO Vlaanderen om zijn ervaringen in het waardengedreven bedrijfsleven met jou te delen via deze column. Dit is de tweede van een handvol bijdragen.  In de eerste bijdrage kon u kennis maken met Jan Bossuyt, zijn loopbaan en zijn gedrevenheid. 

Column

Hier deelt Jan Bossuyt zijn ervaringen met jou over het waardengedreven bedrijfsleven. Dit is de derde column van zijn hand.  In de vorige bijdrage kon u kennis maken met zijn doorleefde kijk op bedrijfswaarden en hoe jij ze uiterlijk kan waarnemen in het beleid, de beslissingen, de houding en het gedrag van de leiding. 

Terug naar boven