Koffiebar werkt met fairetradeprodukten

Eerlijke handel

Eerlijke handel, oftewel fair trade, steunt op een handelsrelatie met leveranciers die gebaseerd is op dialoog, transparantie en respect en die ijvert voor een grotere rechtvaardigheid in de internationale handel. Eerlijke handel bevordert het volgen van sociale en ecologische regels bij internationale handel, in het bijzonder bij de export van arme landen naar het geïndustrialiseerde westen. Ondernemingen zijn de laatste jaren in toenemende mate gewonnen voor de filosofie van eerlijke handel.

Een belangrijk onderdeel hiervan is het bieden van een eerlijke prijs voor een product. Dit is een prijs die in verhouding staat tot de productiekosten en niet een prijs die bepaald wordt door de verhoudingen op de internationale markt. De doelstellingen van eerlijke handel (IFAT-conferentie, Milaan, 1999):

  • Het verbeteren van de middelen van bestaan en van het welzijn van producenten door de markttoegang te verhogen, de producentenorganisaties te versterken, een betere prijs te betalen en continuïteit te garanderen in de handelsrelaties;
  • Het promoten van ontwikkelingskansen voor achtergestelde producenten, vooral vrouwen en inheemse volkeren, en het beschermen van kinderen tegen uitbuiting in het productieproces.
  • De consumenten bewustmaken van de negatieve effecten van de internationale handel op de producenten, zodat zij (de consumenten) hun koopkracht op een positieve manier zouden aanwenden.
  • Een voorbeeld van handelspartnership geven door middel van dialoog, transparantie en respect. 
    Campagne voeren voor veranderingen in de regels en praktijken van de conventionele internationale handel.
  • De mensenrechten beschermen door sociale rechtvaardigheid te promoten en opkomen voor milieuvriendelijke praktijken en economische zekerheid.

Om als eerlijk handelsproduct te worden bestempeld, moet het product aan verschillende criteria voldoen:

  • Criteria die betrekking hebben op het democratische karakter en de participatieve structuur van de coöperaties;
  • Criteria die gaan over de verbetering van de werkomstandigheden: de uitbetaling van correcte lonen, de garantie van vakbondsvrijheid en het voorzien van behuizing waar nodig. Op plantages en in fabrieken moeten minimumcriteria voor gezondheid, veiligheid en milieu vervuld zijn. Kinderarbeid of gedwongen arbeid zijn uit den boze; 
  • Criteria die de producenten aanzetten om de productkwaliteit, de ecologische duurzaamheid van de activiteiten en de organisatieontwikkeling te verbeteren.

Wereldwinkels zijn de traditionele aanbieders van eerlijke handelproducten. De laatste jaren is eerlijke handel ook tot de commerciële sector doorgedrongen. Daar is  het aanbod van de verschillende voedselproducten in de supermarkten een mooi bewijs van. Door dat breder aanbod is de afzet van eerlijke handelproducten significant gegroeid en hebben ze een breder en toegankelijker imago gekregen. Het beleid rond duurzame aankopen van verschillende overheden in Vlaanderen (b.v. de FairTradeGemeenten) betekent ook een stimulans voor het marktaandeel van eerlijke handelproducten. Eerlijke handel draagt bij tot duurzame ontwikkeling door betere handelsvoorwaarden te bieden en de rechten van gemarginaliseerde producenten en werknemers veilig te stellen, vooral in het Zuiden. Eerlijke handelsorganisaties (gesteund door de consumenten) verbinden zich ertoe om actief de producenten te ondersteunen, het publiek te sensibiliseren en campagnes te voeren voor de wijziging van de regels en praktijken die gelden in de conventionele internationale handel. 

Bron

Vlaamse Ontwikkelingssamenwerking - Eerlijke handel
 

koffiebonen
Column

Dat de roep om duurzame en ethische producten steeds luider wordt, is ook multinationals niet ontgaan. De nood aan verandering is doorgesijpeld tot in de hoogste rangen van grote bedrijven. Hoe proberen multinationals vandaag hun reputatie te veranderen, met welke maatregelen begeven ze zich op het duurzame pad en wat is de impact van die pogingen?...

beeld toekomstbevraging Vlaanderen Circulair en VITO
Nieuws van 4 juni 2020

Het relancedebat voor onze economie en maatschappij woedt volop.

Iedere crisis biedt ook kansen om het in de toekomst anders aan te pakken. Daarom verzamelen Vlaanderen Circulair en haar stuurgroeplid VITO ideeën en concrete voorstellen van bedrijven, steden en non-profit organisaties voor een veerkrachtige toekomst.

vitrine edo collective
Interview

Half september 2019 opende Edo Collective officieel de deuren. De 'collective store' had er toen al ruim een half jaar voorbereiding opzitten. Alle merken die deel uitmaken van het collectief - het zijn er ondertussen meer dan dertig - gaan duurzaam, circulair en 'slow' te werk....

handtekening zetten
Nieuws van 12 december 2019

Onderzoekers aan het Instituut voor Verbintenissenrecht van de KULeuven startten onlangs een onderzoek naar de juridische afdwingbaarheid van ‘ethische clausules’ in overeenkomsten. Zij willen te weten komen hoe ondernemers die belang hechten aan MVO, ethische verbintenissen in hun contract ‘tanden’ kunnen geven.

COSH platform
Nieuws van 12 september 2019

Velen onder ons weten dat de mode-industrie milieuproblemen en de schending van mensenrechten in de hand werkt. Maar hoe weet je welke merken wél te vertrouwen zijn? Het nieuwe online platform COSH bezorgt consumenten informatie over de duurzaamheid van kledingmerken op een duidelijke en begrijpelijke manier.

natuursteen met de hand ontginnen
Nieuws van 29 augustus 2019

In mei jongstleden hebben Vlaamse en Nederlandse organisaties in de natuursteensector het Initiatief TruStone ondertekend. Binnen TruStone hebben sectororganisaties, bedrijven, overheden, ngo’s en vakbonden afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat er substantiële verbeteringen worden bereikt :

Terug naar boven