Foutmelding

Er is een ongeldige keuze vastgesteld. Neem contact op met de websitebeheerder.
Label biologische landbouw

Duurzame keten

Bij aankoopbeslissingen let u meestal op de prijs, de kwaliteit en de levertijd van een product. Als mvo-bewust bedrijf let u ook op sociale en milieu- aspecten. Overleg en samenwerking met leveranciers leiden tot procesverbetering en een transparanter, efficiënter en gunstiger aankoopbeleid en kan u een positief effect genereren op het gedrag van uw toeleveranciers, bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsomstandigheden, rechten van werknemers en het milieu.

Ketens

Productie- en handelsketens worden steeds complexer; vaak gaat de keten terug tot in het buitenland. Producten of delen van een product zijn niet zelden in een ander land geproduceerd. De verantwoordelijkheid van de aankoper begint niet bij de grens. Hoewel de aankoopprijs vaak lager is dan de producten die in westerse landen zijn geproduceerd, hangt ook daar natuurlijk een prijskaartje aan vast. 

Weten waar grondstoffen vandaan komen, welke (verpakkings-)materialen er worden gebruikt, wat er speelt bij toeleveranciers en door wie producten vervaardigd worden is belangrijk. Arbeidsomstandigheden en milieu-issues bij buitenlandse toeleveranciers hebben uiteindelijk ook invloed op de duurzaamheid van een in België gevestigd bedrijf.

Kansen door duurzaam ketenbeheer

Welke kansen brengt maatschappelijk verantwoord inkopen?

  • Steeds meer afnemers vragen om duurzame producten. Dat creëert nieuwe afzetmarkten.
  • Wanneer milieu- en arbeidsomstandigheden aan het begin van de keten beter geregeld zijn, vergroot dat de arbeidsproductiviteit, de kwaliteit van uw producten en de leveringszekerheid. 
  • Hoe minder het aantal schakels in uw keten, hoe sterker uw controle.
  • Milieubesparende maatregelen besparen ook vaak kosten.
  • Rekening houden met de verkoopsverpakking, verzamelverpakking, retourverpakking, transportverpakking etc. voorkomt niet alleen vervuiling maar draagt bij tot de duurzaamheid en de circulariteit van het product.
  • Wanneer u op de hoogte bent van, of in elk geval voorbereid op mogelijke problemen in de keten kunt u werken aan de oplossing. Hierdoor bent u minder kwetsbaar voor kritische vragen van maatschappelijke organisaties en de media.
  • Uw (marketing)verhaal is geloofwaardiger wanneer u transparant bent over de herkomst van uw producten. Het draagt bij aan een goede reputatie.

Risico's

Wat zijn de risico's wanneer u geen ketenverantwoordelijkheid neemt?

  • Afnemers willen steeds vaker antwoord op vragen over duurzaamheid. Heeft u deze antwoorden niet, dan loopt u het risico deze afnemers als klant te verliezen.
  • De Vlaamse overheid koopt steeds duurzamer in. U loopt dus kans de overheid als klant te verliezen.
  • Als ngo's en de media misstanden aantreffen, kan uw reputatie een flinke deuk oplopen.

Lees meer over de internationale aspecten van ondernemen.

hoofdbeeld website voedselteams
Interview

Vzw Voedselteams is al meer dan 25 jaar een pleitbezorger van de duurzame landbouw. De vzw pionierde met een samenwerking tussen burgers en boeren, die meer dan ooit relevant blijkt: “Duurzaamheid is niet alleen de verantwoordelijkheid van boeren, maar vereist actieve ondersteuning van burgers.”

beeld duurzaamheidsroadmap Fevia
Nieuws van 9 augustus 2022

Om de veerkracht van de sector te versterken en de vele uitdagingen het hoofd te bieden, lanceerde Fevia - de federatie van de Belgische voedingsindustrie - een nieuwe duurzaamheidsroadmap rond de vraag 'Wat eten we morgen?'.

ketting
Nieuws van 12 juli 2022

Het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling (FIDO) roept voor de tweede keer op kennis te delen over ketenbeheer en due diligence in lerende netwerken.

Sectorfederaties die een lerend netwerk willen opstarten kunnen tot 15 september 2022 een subsidieaanvraag indienen. Succesvolle aanvragen krijgen een subsidie van max. € 70 000.

foto duurzame kledingwinkel Amsterdam
Nieuws van 27 april 2022

Sinds 22 april vind je in Amsterdam de eerste duurzame shoppingkaart die het Belgische online platform COSH! stadsbreed uitrolt. De fysieke shoppingkaart kwam tot stand in samenwerking met Gemeente Amsterdam en inspireert je met maar liefst 100 duurzame shopping hotspots verspreid over de verschillende stadsdelen. Zo wil COSH! lokaal en duurzaam shoppen...

Terug naar boven