Mensen bespreken hun plannen in open lucht

Betrokken bij de buurt

Bedrijven worden wel vaker in verband gebracht met pijnpunten als bijvoorbeeld lawaai- en geurhinder of mobiliteitsproblemen. Een bedrijf heeft veel invloed, meer zelfs dan een doorsnee gezin en kan die positief, negatief of neutraal inzetten voor de buurt. 

Als ondernemer weet u dat uw bedrijf gebaat is bij een gezonde (sociale) omgeving. Vrijwillig investeren van expertise, menskracht, faciliteiten en netwerken in de (lokale) samenleving kan dan ook voor meer draagvlak zorgen voor uw bedrijf. 

Als een bedrijf actief meewerkt aan de (her)waardering van een buurt, heeft het verschillende mogelijkheden om dat te doen. Het bedrijf kan een dialoog uitbouwen tussen de buurtbewoners en bedrijfsmedewerkers, al of niet rond specifieke thema’s (pijnpunten voor de buurt) of een algemene kennismaking/bedrijfsvoorstelling organiseren.

Buurtorganisaties kunnen hierin een sensibiliserende rol spelen. Samenwerkingsverbanden met scholen in de omgeving, voor stageplaatsen en personeelsleden, zijn ook mogelijk. Het bedrijf kan personeelsleden ook stimuleren om in de buurt van het bedrijf te consumeren.

Op deze wijze wordt de drempel tussen bedrijf en buurt verlaagd. Dat is een win- winsituatie voor beide.

Als bedrijf zoekt u best als eerste contact met de spelers in de omgeving van het bedrijf. Een kleine test maakt snel duidelijk of uw bedrijf meer aandacht aan de buurt kan besteden:

  • Informeert u de buurt soms over uw activiteiten, investeringen en plannen?
  • Is er een contactpersoon voor de buurt?
  • Weet u wat de buurt denkt of verwacht van uw bedrijf?
  • Ontvangt u soms klachten van bewoners?
  • Heeft u al meegewerkt met organisaties in de buurt?

Als u op drie van de vijf vragen neen antwoordt, dan is het tijd voor actie!

Bronnen - Links

aardappelen
Praktijkvoorbeeld

Moespom is een Oost-Vlaams familiebedrijf dat al drie generaties lang regionale aardappelen verhandelt. Sinds vijf jaar telen ze die ook zelf. De productie verloopt energiezuinig en waterbesparend. Ze proberen zelfs hun afnemers te overtuigen om in te zetten op zinvolle verpakking, zoals papieren verpakking. “Wij proberen het imago van de aardappel op te...

drukpers
Praktijkvoorbeeld

Drukkerij Bolton uit Aalst sloot een samenwerking met vzw Steunpunt Welzijn. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden voortaan dagelijks ingezet als fietskoerier voor het bedrijf. Begin 2017 verhuisde de drukkerij al naar een energiezuinig gebouw. Ze blijven nieuwe MVO-inspanningen leveren dankzij het actieplan van het VOKA Charter Duurzaam...

overleg tussen collega's
Praktijkvoorbeeld

SD Worx, een HR-bedrijf gespecialiseerd in Payroll, HR en Tax & Legal, bewandelt al geruime tijd het pad van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Eerst met kleine stapjes in buurtwerking, nu met een duidelijke focus op kansarmen en diversiteit. Ondertussen hebben ze ook oog voor een groener wagenpark, duurzaam bouwen en gezonde medewerkers....

beeld De Ceuvel
Praktijkvoorbeeld

De Ceuvel is een duurzame broedplaats voor creatieve en sociale ondernemers. Op een voormalige scheepswerf kwam Amsterdam’s eerste circulaire kantoorpark. Het terrein bevat onder meer creatieve werkplekken, een café-restaurant en een drijvend hotel. Daarnaast is er De Cleantech Playground. Op een educatieve en interactieve manier gaan ze hier om met...

Terug naar boven